23948sdkhjf

Tønder-Tinglev banen er kun lukket midlertidigt

Styregruppen STTS (jernbaneforbindelsen Tønder-Tinglev-Sønderborg) glæder sig over transportminiosterens svar. Der er grund til at kæmpe videre.
Styregruppen skrev til ministeren for at få svar på spørgsmålet om, hvorvidt banen er spærret/lukket for trafik eller om den er nedlagt.

Nu foreligger ministerens svar. Henrik Dam Kristensen (S) skriver i sit svar, at jernbanestrækningen Tønder-Tinglev fortsat er lukket for trafik, og at der først på et senere tidspunkt vil blive taget stilling til banens fremtid.

Projektleder Søren Rødgaard Henriksen fra STTS betragter svaret som vigtigt signal.

- Det signalerer jo, at der fortsat er grundlag for at arbejde videre med planerne for en reetablering af jernbanedriften mellem Tønder og Sønderborg, via Tinglev, siger han.

Tre overkørsler og et skiftespor

- Banedanmark har givet tilladelse til at fjerne tre overkørsler med den begrundelse, at de pågældende anlæg under alle omstændigheder skal nyetableres, hvis driften på banen skal genoptages.

Udover de tre overkørsler er der også fjernet et sporskifte - og netop dette sporskifte er ikke nævnt af transportministeren.

- Hvorfor ikke? spørger Søren Rødgaard Henriksen.

- Skyldes det den omstændighed, at den i 2009 udarbejde rapport fra ingeniørfirmaet Grontmij fastslår, at det fjernede sporskifte uden videre kunne anvendes som det var? Eller er der andre forklaringer?

Blev ministeren ´misinformeret?

- Hvis sporskiftet indgår i de tre overkørsler, som Banedanmark gav tilladelse til at fjerne, rejser det spørgsmålet om, hvorvidt transportminister Henrik Dam Kristensen er blevet korrekt informeret.

- Hvis det fjernede sporskifte ikke indgår i de tre overkørsler, rejser det uundgåelige spørgsmål om, hvorvidt der foreligger et legitimt grundlag til, at man kan fjerne et fuldt funktionelt sporskifte og med hvilket motiv?

- Især når det nu står klare, at Tønder-Tinglev-banen ikke er nedlagt, men blot lukket for trafik.

Flere forsøg på genåbning

Der har været gjort flere forsøg på at få genåbnet jernbanestrækningen mellem Tønder og Tinglev. Senest måtte Dansk Jernbane ApS i 2006 opgive på grund af omstændigheder, som selskabets daværende driftsbestyrer kaldte "tekniske handelshindringer" fra myndighedernes side.

- Vi undrer os over den manglende interesse for at genåbne Tønder-Tinglev-banen, både for gods- og persontransport, siger Søren Rødgaard Henriksen.

- Med en genåbning af Tønder-Tinglev-banen vil der etableres en vigtig sammenhængskraft mellem Sønderborg og Tønder. Endvidere vil der med en genåbning af Tønder-Tinglev-banen skabes et nyt og vigtigt grundlag for at styrke erhvervsudviklingen i hele Sydvestjylland.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062