Pirateri koster danske rederier milliarder
Én milliard. Så meget anslår danske rederier, de bruger på at bekæmpe pirateri om året.
Besætningerne på fragtskibe i Østafrika, Vestafrika og Sydøstasien har stadig god grund til at frygte piratangreb. 5.009 søfarende blev udsat for piratangreb i 2014. Det viser den årlige rapport fra organisationen Ocean Beyond Piracy, der netop er blevet offentliggjort i London.
Udgiften til at bekæmpe pirateri er kolossal. Alene i Øst- og Vestafrika er den samlede udgift ifølge rapporten på mere end tre milliarder USD årligt. Den største udgift, 2,3 mia. USD, er fortsat i Østafrika, og rapporten viser, at 64 procent af omkostningerne her ligger hos skibsfarten.
Rederiforeningen anslår, at danske rederier årligt bruger i størrelsesordenen én mia. kr. årligt til at bekæmpe pirateri.
Rederiforeningen: Godt piratstrategi er udvidet
Mens der på grund af en massiv og mangesidet indsat er blevet længere mellem angrebene i Adenbugten og det Vestlige Indiske Ocean ud for Østafrika – og ingen handelsskibe er blevet kapret de sidste tre år – er der store udfordringer i Guineabugten ud for Vestafrika.
Her blev 1.035 søfarende udsat for angreb i 2014 – og ifølge rapporten fra Ocean Beyond Piracy bliver op mod 70 procent af angrebene på handelsskibe slet ikke indrapporteret. Desuden er ingen pirater blevet retsforfulgt ved Vestafrika.
Situationen vækker bekymring i Rederiforeningen, der dog glæder sig over, at den danske piratstrategi, der blev offentliggjort i februar, har udvidet sit fokus til også at omfatte Vestafrika.
- Det er nødvendigt med en større indsats i Vestafrika, hvor skibsfarten oplever udfordringer med kapringer og angreb. Målet må være, at landene i regionen opbygger den nødvendige kapacitet til at sikre handelsruterne, siger underdirektør i Danmarks Rederiforening, Maria Bruun Skipper.