Uber går ind i godstransport
Så skete det: Den omstridte samkørselstjeneste Uber bevæger sig ind på markedet for vejgodstransport
Det virker måske ulogisk for en virksomhed, der tilbyder taxi-service, men virksomheden har en ambition om at udnytte sine kompetencer til at udnytte ledig kapacitet i lastbiler og varvogne.
Virksomheden har lanceret to produkter, Uber Freight og Uber Cargo. Den første er basalt set en udvikling af konceptet med at udveksle gods. Selvom det ser ud til at Uber går stille med dørene omkring udgivelsen, så er grundstammen i Uber Freight den samme som samkørselstjenesten - men i stedet for at forbinde passagerer med et lift, forbindes kunder, der har gods, med ejere af lastbiler.
Uber ønsker at forbedre gennemsigtigheden i markedet og reducere betydningen af speditører. Alt sammen for at sikre kunderne mere eksakte priser og muligheden for adgang til uudnyttet kapacitet.
Denne service skal muligvis kombineres med muligheden for at tilbyde selvkørende lastbiler. Tidligere i år købte Uber firmaet Otto, som netop arbejder med teknologien omkring selvkørende lastbiler. Dermed kunne Ubers vision meget vel være at sammensvejse firmaets online-tilstedeværelse med selvkørende køretøjer, for at skabe et integreret transport-netværk.
Anden del af Ubers logistik-koncept er Uber Cargo. Et lidt mindre ambitiøst projekt som tilbyder muligheden for at tilgå lette komercielle køretøjer og personbiler til at flytte mindre mængder gods, til små virksomheder eller private. Altså en hybrid af den eksisterende taxi-service, som kan tilgås gennem Ubers mobil-app.