23948sdkhjf

Væk med dummebøder for køre- og hviletid

Det ser ud til, at 2017 bliver året, hvor vognmandsbranchen endelig får slået hul på den kampestensmur af køre- og hviletidssanktioner, der har omgivet branchen siden 2005

Efter meget hårdt arbejde fra mange aktører, ligger der nu et konkret forslag på bordet om at forenkle køre- og hviletidsreglerne.

Tanken er at sænke sanktionerne og ændre reglerne om frakendelse for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid.

Væk med dummebøder

Med lovforslaget foreslås en række ændringer af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet, der skal gøre bødestørrelserne mere rimelige. Det foreslås, at bøderne for de overtrædelser af takograf-forordningen, der blandt andet skyldes sjusk og forglemmelse, nedsættes, samtidig med at bøderne for de mest alvorlige overtrædelser forhøjes.

Det foreslås også, at virksomhedens bøder, ligesom det er tilfældet med førerens bøder, gradueres. Og der skal fastsættes et bødeloft for førerens og virksomhedens samlede bøde.

- Vi har levet med et åbenlyst urimeligt og uproportionalt system i over 10 år, siden vi i 2005 fik trukket hætten over hovedet af rigspoliti og politikere i forening. Siden da har chauffører og vognmænd levet med helt vanvittige bøde- og sanktionsforhold, der intet havde med trafiksikkerheden eller social sikring at gøre. Det ser ud til at slutte nu. Der er nu et politisk ønske om at gøre sanktioneringen af reglen mere proportional, enkel og retfærdig, så branchens pres har båret frugt, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.

Nyt system for frakendelse

Af lovforslaget fremgår, at det nuværende bødesystem har vist, at førere og virksomheder risikerer meget store samlede bøder ved overtrædelser af bestemmelserne på køre- og hviletidsområdet.

Formålet med lovforslaget er at indføre et nyt system for frakendelse af førerretten for overtrædelse af reglerne om største tilladte totalvægt, reglerne om køre- og hviletid og reglerne vedrørende takografen.

I det hele taget indfører lovforslaget en ordning, hvorefter reglerne om frakendelse af førerretten for overtrædelse af reglerne om største tilladte totalvægt, reglerne om køre- og hviletid og reglerne vedrørende takografen adskilles fra færdselslovens øvrige frakendelsesregler.

Ændringsforslaget indeholder også et forslag om ændring af sanktionerne ved førerens overtrædelse af reglerne i køre- og hviletidsforordningen om afholdelse af pauser i køretiden.

Kilde: DTL

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.152