23948sdkhjf

SCT Transport: - Politisk udspil er vores chance

Transportbranchen efterlyser konkrete udmeldinger om den nye erhvervsgrunduddannelse

Da regeringen i maj meldte ud, at man vil tage et grundigt kig på forberedende tilbud til unge, så flere af de 50.000 unge, der i dag sidder uden arbejde eller uddannelse kan komme videre i job eller på studie – ja, så lød det jo ganske rimeligt, at en samlet Forberedende Grunduddannelse kunne være med at løfte de unge, der faldt ved siden af.

Samtidig er der stor mangel på arbejdskraft i transportbranchen, og derfor ville det være en oplagt mulighed for at tiltrække flere unge til erhvervet, så også fremtidens job kan besættes med dansk arbejdskraft.

Således var der også umiddelbart begejstring hos SCT Transport, landets største virksomhed på entreprenørkørsel, hvor direktør Hanne Bødker-Pedersen især er glad for et stigende fokus på mentor-ordninger. Men præcis, hvad det kommer til at indebære for virksomhederne, mener hun, stadig står meget uklart.

 - Som udgangspunkt er jeg positiv, for området trænger til et løft. En samlet forberedende uddannelse kan være med til at gøre det mere overskueligt. Uddannelsen er bygget op i tre spor, hvor af erhvervsgrunduddannelsen er den interessante for os – og her virker det til, at regeringen lægger op til, at erhvervslivet skal byde in, så man opnår den rette balance af teori og praktik. Og det er her, mine spørgsmål opstår; for hvordan har man tænkt sig at orkestrere det i praksis?, siger Hanne Bødker-Petersen.

Det praktiske halter
I udspillet står ganske rigtigt, at erhvervsgrunduddannelsen skal bestå af 1/3 teori og 2/3 praktik – men der står intet om, hvordan det reelt skal lade sig gøre. Et andet punkt, der har givet grund til undring er, hvordan man vil lykkedes med at samle elever, der er beskæftiget i vidt forskellige brancher, når den teoretiske del af uddannelsen skal finde sted:

- Som det ser ud nu, så virker det til, at man forestiller sig, at SOSU’er og transportelever skal kunne få det samme ud af den teoretiske undervisning, der er en del af uddannelsen. Det er et punkt, jeg håber, man tager op til genovervejelse, og at man samtidig får sørget for, at man er helt klar på, hvad de skal have at vide i skolerne for at bestride et job ude hos mig i transportbranchen. Der ser jeg en udfordring. Vi vil meget gerne bakke op og stå til rådighed, vi vil bare gerne vide, hvilke forventninger, der er til os som virksomhed, siger Hanne Bødker-Petersen, der udover sin post som direktør i SCT-Transport også sidder i bestyrelsen i ATL.

Mangler mentor-uddannelse
Hun hæfter sig især ved brugen af ord som ’mentor’ og ’mentorordning’. Det er nemlig noget, som man i SCT Transport har gjort ekstra meget ud af.

- Men vi har oplevet, at der ikke er et eneste sted, hvor man kan tage uddannelsen til at blive mentor. Man har simpelthen sat det i gang uden at bestykke det med noget indhold. Når vi ringer til transportuddannelserne, så er de rigtignok godkendt til at lave en mentoruddannelse, men de har ikke noget indhold på kurset, forklarer Hanne Bødker-Petersen, og tilføjer:

- Vi vil i SCT rigtig gerne være first-movers på det her, så vi kan uddanne mentorer og være klar til de unge. Det er et problem at man ikke er nået længere, og det har ATL også påtalt overfor AMU.

Overordnet set hilser hun dog tiltaget med den nye erhvervsgrunduddannelse velkommen.

- Jeg er stor tilhænger af, at vi har nogle mål som samfund og nation. Det at 50.000 unge i dag går uden job eller uddannelse, og at det tal har stagneret siden 2010, det kalder på, at vi skal have en forventning og en ambition om at gøre det bedre.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078