Evighedsforsøget med modulvogntog fortsætter
Bremsekrav er begrundelsen for at undlade at gøre forøget med modullastbiler permanent.
Forsøget med modullastbiler skal fortsætte i 16 år til foreløbig 2030.
Det ligger i regeringens udspil til vækstplan, som bærer titlen "Danmark helt ud af krisen virksomheder i vækst".
- Det lange åremål må da skyldes hensynet til EUs dimensionsdirektiv, der ikke tillader ændringer i lastbilers dimensioner, mener trafikordfører Henning Hyllested (EL), som er Folketingets største modstander af større lastvogntog.
- Forkert, svarer transportminister Magnus Heunicke (S).
- Det skyldes danske særkrav til bremseevne!
EU-direktiv 96/53 tillader såmænd permanente afvigelser fra standarddimensionerne. Derimod kan Danmark ikke opretholde bremsekravene, hvis modulvogntog bliver en permanent ordning.
- Ved i stedet at forlænge forsøgsperioden kan vi opretholde de særlige danske sikkerhedskrav, understreger Magnus Heunicke.
Årstallet 2030 er valgt for at skabe sikkerhed for branchens investeringer i køretøjerne. Regeringen lægger også op til flere ruteudvidelser. Formålet er lavere omkostninger til distribution og lavere CO2-udledning.
"Der kan transporteres den samme mængde gods hurtigere og med færre ressourcer," står der i afsnittet om billigere godskørsel med (modul)lastbiler.
Henning Hyllested mener, at der reelt er tale om en permanentgørelse:
- Man kalder det en forsøgsordning af hensyn til EU.
Det kan han såmænd have ret i. Den officielle begrundelse ligger bare for fødderne af chaufføren og ikke i længden på 25,25 meter eller godsvolumen på 60 ton.
Kamp om lastbilregler
Det nyvalgte EU-parlament skal følge det nye dimensionsdirektiv til dørs. Parlamentet har vedtaget en betænkning om lastbilers længde og størrelse, inden valgkampen gik i gang. Herefter skal ministerrådet (de 28 regeringer) og parlamentet samt EU-kommissionen blive enige om dimensionsdirektivet, der primært handler om aerodynamiske krav.
Tilhængerne af modulvogntog var mange nok til at sikre, at den nordiske lastvognstype undgår flere hindringer i det nye direktiv. På samme måde er det modulvogntog i den eksisterende trafik mellem Danmark og Sverige tilladt.