Jernbanen klar til at tage over efter Mols-linien
Når - eller hvis - Mols-linien lukker sin kombifærgerute mellem Århus og Kalundborg, står jernbanen klar til at overtage godsmængderne.
- Vi kører i forvejen flere gange om ugen en meget velfungerende rute mellem Aarhus og kombiterminalen i Høje Taastrup. Vi er klar til at gå i dialog med de virksomheder, der nu står til at lukke endnu flere lastbiler ud på de i forvejen trafikerede motorveje i Trekantområdet og på Fyn.
- Lad os i fællesskab finde og udvikle bedre koncepter til erstatning for den transportvej, som ser ud til at blive nedlagt.
Hvad mener du? Deltag i debatten.
Er der en chance for at lastbiler og trailere på Mols-Liniens kombifærger kan flyttes over på jernbanen?
* Log på og skriv et indlæg.
* Deltage i rundspørgen nederst til højre på siden.
Bedre kombi-terminaler
Stig Kyster-Hansen minder branchen om, at kombi-terminalerne i Høje Taastrup og Taulov bliver opgraderede og moderniserede hen over sommeren.
- Vi vil få en bedre, hurtigere og mere effektiv omlastning. Vi får en såkaldt self-gate, så chaufføren kan tjekke sin trailer eller container ind automatisk. Vi udvikler vores datasikkerhed endnu mere - og så får vi betydeligt mere opstillingsplads til trailere og containere.
Gevinst for samfundet
Jernbanedirektøren mener, at der er flere fordele ved at lade godset transportere på jernbane.
- For det første er CO2-belastning op til seks gange mindre ved at transportere godsmængderne på jernbane end på lastbil.
- For det andet får vi færre lastbiler på det i forvejen belastede vejnet.