23948sdkhjf

Fragtpriserne stiger 25-50 procent

Fragtpriserne vil komme til at stige mellem 25 og 50 procent nord for linien Skive-Århus, hvis godset skal med lastbil over Storebælt, skønner direktør Thorkil Andersen fra Frode Laursen A/S.
Det vil være en stor ulempe for erhvervslivet, hvis alle lastbiler fra Nordjylland skal køre over Fyn. Det vil også få store trafikale konsekvenser for Fyn, lød budskabet, da Thorkil Andersen mødtes med trafikpolitikerne i Transportministeriet mandag 25. juli.

Frode Laursen A/S er en af storkunderne på godsruten og derfor en stor fortaler for en ny færgerute over Kattegat.

- Der skal være mindst fem-seks afgange hver dag fra hver side. Derfor skal en ny færgerute have to færger. Med én færge vil en stor del af lastbilerne alligevel skulle køre syd om, siger Thorkil Andersen.

Han vurderer, at det mest optimale er en ro/ro-løsning mellem Aarhus og Kalundborg.

- Aarhus ligger mere centralt for Jylland end Grenaa. Kalundborg ligger mere korrekt i forhold til Sjælland end Hundested.

Bruger allerede broen

Mols-Linien lukker sin Aarhus-Kalundborg rute etapevis. Rederiet har netop taget den ene færge ud af drift, og Frode Laursen har straks taget konsekvensen.

- Allerede fra mandag sendte vi en del af vores trafik ned over broen i stedet for Kattegat. Vi ansætter chauffører i Trekantsområdet og på Fyn til at håndtere det. Vi har også tænkt os at flytter biler derned, siger Thorkil Andersen.

Mols-Linien stopper ruten den 14. august, når den anden færge tages ud af drift.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066