23948sdkhjf

Mange nye færger på vej

Danske Færger er det nye selskab som skal drive fem ruter i Danmark. Tidligere Scandlines-direktør John Steen-Mikkelsen har fået ansvaret for at holde fokus på opgaverne, når der kommer nye færger til ruterne de næste år.
Da John Steen-Mikkelsen satte sig ved roret på Bornholmstrafikken den 1. oktober 2010, vidste han udmærket, at han ville komme til at sætte sit præg det danske færge-landskab.

Bornholmstrafikken - eller BornholmerFærgen, som ruten nu markedsføres - har management for Danske Færger (det tidligere Nordic Ferry Service) og for Sydfynske A/S. Disse to selskaber omfatter fem ruteområder: Fanø, Als, Samsø, Langeland og Bornholm.

- Vi står får de fælles servicefunktioner som salgsafdeling til passagerer og gods, personaleafdeling, IT og økonomiafdeling, forklarer John Steen-Mikkelsen.

- Derudover råder vi over et call center i Rønne og et i Spodsbjerg.

Danske Færger har for nylig forstærket den lokale ledelse i ruteområderne, fordi man ønsker at have mere fokus på de områder, der besejles, og de destinationer, som passagererne og godset skal til.

- I den nærmeste fremtid skal vi holde fokus på konsolidering af virksomheden efter en hård nedtur i kølvandet på finanskrisen og et dyrt færge byggeri i Grækenland, fortæller han.

- Derudover arbejder vi med sammenlægning af de fem ruteområder til ét selskab for fuldt at kunne udnytte synergierne mellem selskaberne.

Mange nye færger

Der er mange nye færger på vej til de forskellige ruter.

Den første er en ny stor hurtigfærge fra Austal i Australien, som skal sættes i trafik mellem Rønne og Ystad. Det vil være den største hurtigfærge, som værftet har bygget, og kan medtage mere end 300 biler. John Steen Mikkelsen håber, at den kommer i trafik inden sommeren 2011.

Den næste nye færge er en dobbelt-end færge til SamsøFærgen og vest ruten mellem Sælvig og Hou. Den færge bygges på Sietas i Hamburg.

Den vil kunne medtage 30 pct. flere biler end den nuværende. Den forventes i trafik til efteråret 2011.

LangelandsFærgen, der sejler mellem Spodsbjerg og Tårs, får to nye færger i foråret 2012. Det er to søsterfærger, som er to en halv gange så store som de nuværende. de bygges ligeledes på Sietas i Hamburg.

Holde fokus

- Vi har dermed stort fokus på alle opgaverne i forbindelse med at indsætte de nye færger og øge trafikken i forbindelse med den langt højere kapacitet, siger John Steen-Mikkelsen.

- Vi har også fokus på at øge vores service og ikke mindst øge tilgængelighed ved at modernisere selvbetjening på alle måder, når folk skal rejse med os eller vore fragtkunder skal have lastbilerne med over.

Den nye færgedirektør er ikke bange for hverken Femer- eller en Kattegat-bro.

- For færgetrafikken er broerne både en konkurrent og en samarbejdspartner, mener han.

- Det beror jo naturligvis helt på, hvor man sammenligner geografisk. Danmark består af så mange øer af forskellige størrelser, at det ikke vil være muligt at lave broer over alt. Derfor vil der altid være behov for og plads til færger.

- Det er også godt for store dele af befolkningen, da der er mange med ferierejse for øje, som oplever turen med færgen til feriedestinationen som en del af rejsen og måske endda som den rigtige start på turen.

- For specielt Bornholm er jo både Øresundsbron og Storebæltsbroen en rigtig god samarbejdspartner, da rigtig mange fra Sjælland og Jylland kommer denne vej til Ystad i Sverige og videre til Bornholm.

Femerbroen er der for nylig stillet spørgsmål ved. Og hvad angår prisen for den Kattegatbroen, er der næppe behov for den de nærmeste 30 år, så længe der er gode færgeforbindelser, slutter John Steen-Mikkelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064