23948sdkhjf

DTL: Sådan er de nye regler for kørsel i Tyskland

Tyskland har med kort varsel gennemført en lov, der fastsætter en minimumsløn på 8,50 euro pr. time. Loven er trådt i kraft den 1. januar 2015 og gælder for alle brancher og dermed også for lastbilchauffører.
- Informationen fra de tyske myndigheder har hidtil været meget mangelfuld, men vi kan nu oplyse følgende, fortæller DTL i et nyhedsbrev i går onsdag eftermiddag:

• Alle ansatte over 18 år skal ved arbejde i Tyskland have en grundløn på minimum 8,50 euro pr. time.

• Reglerne gælder også for alle udenlandske transportvirksomheder, der kører til/fra/i eller i transit gennem Tyskland.

Chauffører skal anmeldes på forhånd

Virksomheden skal på forhånd - og på tysk - anmelde den eller de chauffører, der udfører ovenstående kørsel, til Bundesfinanzdirektion West i Köln. Anmeldelsen skal ske på denne online-blanket: https://www.formulare-bfinv.de/ffw/actio...

Blanketten, der har to sider, sendes i udfyldt stand pr. telefax til +49 221964870

Husk at gemme fax-kvitteringen, da der ikke vil blive sendt nogen kvittering fra de tyske myndigheder.

Husk også pas

Anmeldelsen gælder i op til seks måneder, uanset om transporterne udføres på fuld tid eller kun delvist inden for denne tidsramme.

Det er ikke nødvendigt at foretage anmeldelse af ændringer i planlagte transporter.

Ud over det påkrævede id-kort (pas) anbefaler DTL, at chaufføren under kørsel i Tyskland medbringer kopi af både anmeldelsen, fax-kvitteringen, ansættelsesaftalen og seneste lønseddel til fremvisning ved en eventuel kontrol.

I henhold til de tyske regler skal virksomheden løbende sikre oplysninger om den enkelte chaufførs arbejdstider og løn og kunne fremlægge skriftlig dokumentation herfor for de seneste 2 år.

Virksomheden skal registrere varigheden af arbejdet på tysk grund (antal timer) senest 7 dage efter, at transporten er udført. Det er ikke nødvendigt at specificere start- og sluttidspunkt.

Overtrædelse er dyrt

- Reglerne synes ganske bureaukratiske, konkluderer DTL.

- Reglerne er næppe udarbejdet for at kontrollere danske vognmænd, men overtrædelse af loven kan medføre meget høje bøder. Vi kan derfor kun råde medlemmerne til at respektere reglerne og foretage korrekt anmeldelse af arbejde i Tyskland.

- Vi er i dialog med de danske myndigheder om sagen, herunder med henblik på, at der sikres en generel anerkendelse af, at kørsel i henhold til dansk vognmandstilladelse opfylder kriterierne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094