Lovpligtigtig arbejdsmiljø
Arbejdsmiljøuddannelsen henvender sig til: •Medarbejdere og ledere, som ønsker en grundig indføring i lovpligtige arbejdsmiljøforhold. •Arbejdsledere og nyvalgtesikkerhedsrepræsentanter.
ARBEJDSMILJØUDDANNELSEN
Fra d. 1. oktober 2010 bliver det sådan, at virksomheden selv kan bestemme - indenfor enklere rammer - hvordan dens arbejdsmil-jøorganisation skal bygges op, og hvor mange medlemmer den skal have.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere gennemfører en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse på 3 dage. Tilmeldingen foretages af arbejdsgiveren og skal ske til udbydere af arbejdsmiljøuddannelsen, der er omfattet af godkendelses- og evalueringsordningen.
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse skal være gennemført inden 3 måneder efter, at arbejdsmiljørepræsentanten eller ar-bejdslederen er valgt eller udpeget.
Enklere organisering
Hvor kravene til sikkerhedsorganisationen i dag er noget detalje-rede, forenkles de fremover:
Virksomheder med 1-9 ansatte:
Ingen arbejdsmiljøorganisation, men direkte formaliseret dialog mellem ansatte, arbejdsgiver og evt. arbejdsledere.
Virksomheder med 10-34 ansatte:
Arbejdsmiljøorganisation i ét niveau
Virksomheder med 35 ansatte eller flere:
Arbejdsmiljøorganisation i to niveauer.
Arbejdsmiljøet integreres mere i virksomhedsdriften.
Loven øger mulighederne for at tilpasse arbejdsmiljøorganisatio-nens struktur til den enkelte virksomhed i højere grad end nu. Der lægges mere vægt på samarbejdsprocessen, og så skal ledelsen længere frem i skoene, når det gælder opprioritering af arbejdsmiljøet.
Arbejdsmiljøarbejdet skulle på den måde gerne blive en mere in-tegreret del af den strategiske ledelse i virksomheden.
Mere info på www.eucl.dk