23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Effekten af COVID-19 på Supply Chain Planning

Hver tirsdag møder du “Logistiknørderne" i PostNord Logistics. Logistiknørderne er et panel af vores absolut skarpeste specialister, som deler ud af deres viden indenfor områder, som er oppe i tiden indenfor logistik. Denne uges tema er;

”Effekten af COVID-19 på Supply Chain Planning”
Af Henrik Szymanski, Senior Supply Chain Specialist

På overfladen kan det måske virke forbavsende hvor megen faglig refleksion, der kredser om noget så ”usexet” som helt almindelig planlægning. Emnet Supply Chain Planning udgjorde vel i virkeligheden den største andel af de artikler og white papers, der blev offentliggjort i 2020. Ikke SCaaS (supply chain as a service), IoT (internet of things), agilitet, volatilitet, transition, eller bæredygtighed – men Supply Chain Planning.

Men er det nu egentlig også så underligt?

Planlægning handler jo grundlæggende om enten at afbøde & modgå eller understøtte & muliggøre ovenstående effekter og retninger. Det er vel heller ikke helt urimeligt at mene, at Covid-19 implikationerne har haft en væsentlig indvirkning på det øgede fokus på planlægning generelt.

De svage led i værdikæden er blevet afsløret

Både købere og udbydere af 3PL services (altså virksomheder der tilbyder transport, lagerløsninger, pluk-og-pak samt meget mere) har mærket virkningerne fra den opskruede webhandel. Nye demografiske grupper er tjekket ind i webbutikkerne, og de der allerede mestrede online shopping i forvejen har, drevet af de nye omstændigheder, øget deres indkøb til privaten eller et nærliggende pick-up point.

B2B til B2C konvertering har helt naturligt og ganske forventeligt sat sit aftryk på downstream logistik (de sidste transportled ud mod kunden). Men ikke kun på ”last mile” har den ændrede virkelighed været mærkbar.

Producenter og forhandlere af f.eks. health care produkter, fødevarer og high tech udstyr har virkelig fået tryktestet om deres Supply Chains er tilstrækkelig robuste. De har også fået testet niveauet af agilitet i deres forretning og hos deres 3PL leverandører, samt i hvilken grad disse har kunne tilpasse sig det ændrede mønster og øget efterspørgsel fra deres omgivelser.

Siden marts 2020 er der vel ikke en eneste Supply Chain ekspert, der ikke har forsøgt at læse i kaffegrumset – mange med erfaringer fra recessionen et årti tilbage – for at afdække hvor stor en andel af de nyligt ændrede mønstre, der vil blive hængende på den anden side? Ligeledes må alle seriøse 3PL udbydere på tværs af kloden have gransket og analyseret pandemiens effekter for at drage mest mulig læring.

Der er mange negative konsekvenser ved den igangværende pandemi, men det pres den har lagt på din Supply Chain og de svage led, der er blevet afsløret i slipstrømmen, er ikke blandt dem. I hvert fald ikke hvis 3PL brugere og udbydere evner at lave fælles analyse og -forbedringsprojekter, som kan styrke deres supply chain fremover.

3 hårde erfaringer fra COVID-19 pandemien der kan vendes til SC Planning fordele.

Stil dig selv følgende spørgsmål:

#1 Afslørede 2020 de svage led i jeres kæder? Hvis ja, så find en 3PL partner som kan styrke dem, inddrag erfaringerne i jeres Planning proces og kom styrket ud på den anden side.

#2 Har jeres downstream-mønstre ændret sig markant? Med den rette 3PL partner kan I skabe et overblik over hvor meget der bliver ”the new normal” fremadrettet. 

#3 Manglede I analysedata i 2020 til planlægning af jeres supply chain i 2021? Meget SC Planning er helt basalt at forudse fremtiden baseret på fortidens data. De bedste 3PL partnere i markedet har den fornødne indsigtsdata til sådanne analyser. Find en 3PL partner, som kan hjælpe jer med dette.

Sådan bidrager vi positivt til kundernes Supply Chain Planning hos PostNord

Hos PostNord har vi i en årrække kultiveret en dataindsamlingsproces og udviklet en simuleringsmetodik, der er målrettet mod design og planlægning til styrkelse af 3PL køberes Supply Chains. PostNord er en af de eneste ”full service” 3PL udbyder i Norden med, så at sige, alle produkter på hylderne. Vi håndterer alle services – lige fra tung indgående logistik, cross-docking og palle & stykgods distribution ned til ”last mile” leverance af paller og pakker samt lagerløsninger.

Udtræk fra vores operativsystemer har tilladt opbygningen af en helt unik database af historisk downstream data, der sammen med en ”best of breed” Supply Chain systempakke danner grundlaget for vores analyse- og simuleringsmetode.

Et fælles kig i krystalkuglen?

Vi bringer det hellere end gerne i spil til et fælles kig i krystalkuglen og et bud på, hvad der er på den anden side af Covid-19. Du er velkommen til at se mere om vores produkter her eller tage kontakt direkte til mig på +45 52 28 73 01 eller på henrik.szymanski@postnord.com

PostNord Logistics A/S
Ullsvej 1
4600 Køge
Køge Kommune
Danmark
CVR nummer: DK20148586

Kontaktperson

Daniela Kjær
Head of marketing & communication
+45 52289998 daniela.kjaer@postnord.com

Send til en kollega

0.094