23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Afgørende valg: Ikke alle solteknologier er velegnede til transport

Transportsektoren ser potentiale i solceller for omkostningsbesparelser og miljøfordele. Det er afgørende at vælge den rigtige teknologi.

Den "grønne revolution" er på alles læber. Med det mål at bekæmpe den globale opvarmning investerer millioner verden over i solpaneler. I de senere år har transportbranchen også fået øjnene op for at bruge solteknologi på køretøjer.

Billige c-Si-celler har en høj pris
Det nuværende marked er oversvømmet med tvivlsomme produkter, og mange bliver vildledt af den forkerte teknologi og tror fejlagtigt, at de skal installere krystallinsk silicium (c-Si) solceller på deres køretøjer. De fleste mennesker ved ikke, at de standard c-Si-solceller, vi ser på hustage og i store solcelleanlæg verden over, udelukkende er designet til statisk brug og ikke kan modstå vibrationer. Når de udsættes for stød, udvikler de mikrorevner og hotspots, hvilket reducerer effektiviteten og udgør brandfare. Køretøjer udstyret med c-Si-solceller er ikke kun brandfarlige, men understøtter også tvangsarbejde i Kina.

Derfor skal virksomheder nøje overveje valget af solceller.

CIGS-celler til køretøjer
Løsningen ligger i MIPV-teknologien (Mobile Integrated Photo-Voltaic), som omfatter CIGS-solceller (Copper Indium Gallium Selenide), der er specielt designet til køretøjer. Solarbus.pro er verdens største leverandør af Mobile Integrated PhotoVoltaic-løsninger (MIPV) til busser og tilbyder CIGS-solcelleløsninger på tværs af lande og tidszoner. CIGS-teknologien absorberer alle lysets farver og er 30-40% mere effektiv end andre teknologier i lignende placeringer.

Blandt fordelene er robustheden af CIGS-paneler, som er modstandsdygtige over for vibrationer på grund af deres tynde filmmateriale, hvilket gør dem uigennemtrængelige for mikrorevner og hotspots. Det hjælper ikke kun med at bevare deres effektivitet, men eliminerer også potentielle brandfarer.

Desuden er vores solceller langt mindre følsomme over for skygge, hvilket sikrer optimal drift selv i travle bymiljøer, hvor skygger ofte er uundgåelige. Traditionelle solceller lukker helt ned, når de bliver skygget, selv af en lille del af en sektion, men det er ikke tilfældet med Solarbus' solceller.

Jo før, jo mere omkostningseffektivt
Vi har allerede gennemført omfattende tests under forskellige klimaforhold, og resultaterne er imponerende. Senest har Europart gennemført en seks måneders test på en bus i Tyskland udstyret med et 640 Wp solpanelsystem. Den blev sammenlignet med to identiske busser, der kørte uden solpanelløsningen i samme område.

Dataene fra maj til november viste en brændstofbesparelse på 2,4 liter diesel pr. 100 kilometer. I denne periode udgjorde den samlede besparelse i diesel 990,84 liter. Hvis solpanelsættet fortsætter med at producere den samme gennemsnitlige mængde elektricitet i de resterende måneder, ville den årlige besparelse nå op på 1.649 liter. En realistisk årlig besparelse på ca. 1.400 liter (svarende til 3,75 tons CO2) er dog opnåelig, når man tager højde for reduceret produktion i vintersæsonen.

Alle disse imponerende resultater blev opnået med et 640 Wp solpanelsystem. Med et 960 Wp-system bliver tallene endnu mere svimlende. I dette tilfælde kan der opnås dieselbesparelser på op til 2.000 liter pr. bus pr. år, hvilket svarer til 5,36 tons CO2.

-

Hvordan lyder en bæredygtig og omkostningseffektiv løsning?

Download vores brochure her.

For yderligere information, kontakt os her.

 

Green Energy
Niels Bohrs Vej 2
7100 Vejle
Vejle Kommune
Danmark
CVR nummer: DK38660357

Kontaktperson

Nadja Ahrenfeldt
Marketingkoordinator
+45 93395160 nadja.ahrenfeldt@ge-scan.com

Send til en kollega

0.027