Genbrug af batterier i fremtiden
Selv om en bil med forbrændingsmotor og en elbil er meget forskellige, har de én ting til fælles: Begge kræver et batteri.
Hella Tech World - værkstedets ven, deler en spændende artikel om batterier og genbrug:
EU's batteriforordning: Etiket, genbrug m.m. - disse regler vil gælde i fremtiden!
Med den nye forordning strammer EU først og fremmest bæredygtighedsbestemmelserne for batterier og batteriaffald.
Målet er at skabe en cirkulær økonomi for batterisektoren. Ressourcer og miljø bør bevares i alle faser af batteriets livscyklus - fra produktion til genbrug. Det betyder for eksempel, at råmaterialer fra gamle batterier bruges i fremstillingen af nye genopladelige batterier.
Hvis du nogensinde har undret dig over, hvilke genanvendelige råmaterialer der faktisk er i et gennemsnitligt litium-ion-batteri på 400 kg, så er svaret her:
👉 Grafit: 33 kg
👉 Kobolt: 12 kg
👉 Nikkel: 12 kg
👉 Mangan: 11 kg
👉 Lithium: 4 kg
Ud over plast er der også aluminium og kobber fra f.eks. batterihuset - læs hele artiklen her