23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Håndværket bag håndværkerbukserne

Rose-Marie forklarer, “Det handler om at designe arbejdsbukser, der føles som var de skræddersyede. Uanset om du leder efter bukser med eller uden sømlommer, i en mere enkel stil eller en model med ekstra slidstærke detaljer.”

Bag udviklingen af hvert eneste par håndværkerbukser fra Blåkläder ligger to års omfattende arbejde. Hvert par testes til grænsen – lige fra slidtests og uendelige ture i vaskemaskinen til udfordrende temperaturtests. På den måde simuleres de hårde miljøer, som bukserne er lavet til at modstå. 

Det tager godt to år at nå i mål med Blåkläders bukser fra den første streg på papiret i designafdelingen, til bukserne syes på fabrikken. Hver buksemodel har sin egen helt unikke pasform udviklet af designafdelingen for på bedste vis at imødekomme kravene til funktionalitet, holdbarhed og design. Og selv når det endelige design gives videre til Blåkläders højt specialiserede fabrikker, sker det ofte, at designet justeres ned til de mindste detaljer, hvilket fører til et endnu bedre slutprodukt.

Bukserne presses lige til grænsen

Blåkläder har 220 buksemodeller, der løbende opdateres for at leve op til kravene fra de håndværkere, der bruger dem hver eneste dag. Det kan være et spørgsmål om ekstra plads i lommerne, øget slidstyrke bestemte steder eller en lille justering af tekstiler, sømme eller lynlåse, der hele tiden testes for at øge holdbarheden og brugbarheden. Det hele sker i Blåkläders test-laboratorium og af uafhængige test-virksomheder. 

- Vi går efter at designe bukser, der føles som om, de er skræddersyet til den enkelte bruger. Det kræver et intenst fokus på selv de mindste detaljer. Især i formgivningen af benene, der stiller store krav til pasformen, alt efter hvilke opgaver, man arbejder med, siger RoseMarie Näsström, produktudvikler i Blåkläder.

Komfortabel low-rise er udfordrende at designe 

- At stå oprejst i et par bukser er én ting. Noget helt andet er at arbejde i dem, fx på en tagryg eller i et snævert loftsrum. Derfor er den rigtige pasform, når man står med bøjede ben ekstra vigtig. Vi lægger stor vægt på, at vores brugere tester dem ude i forskellige arbejdsmiljøer. Det vigtigste er nemlig ikke, at designet fungerer på tegnebrættet, men også i virkeligheden, uddyber RoseMarie Näsström og fortsætter: 

- Vi arbejder med en hel masse designs, der passer til kvindekroppen. For eksempel elastikken i taljen, hvilket er en løsning, der gør dem perfekte for et meget bredt udsnit af brugerne. Når det gælder mænd, er der en forkærlighed for at bære dem lavt, og det har indflydelse på, hvordan lommerne til den lille knæpude er placeret. Det har vi også arbejdet indgående med, siger RoseMarie Näsström. 

Mindre justeringer i stedet for helt nye modeller

Blåkläders mest populære bukser, Model 1990, består af 83 forskellige dele og er syet sammen af 1.343 meter tråd. Kompleksiteten i bukserne er beskrevet i vores Garment Instruction-manual, hvor det hele fylder mere end 80 sider. Det er vigtigt, at bukserne har en høj slidstyrke, men også ser godt ud og opfylder alle krav om funktionalitet. Derfor indarbejder Blåkläder hele tiden små ændringer og opdateringer i stedet for at designe nye modeller. 

Om Blåkläder

Blåkläder blev grundlagt i den svenske by Svenljunga i 1959, og virksomheden udvikler, producerer og distribuerer arbejdstøj, handsker og sikkerhedsfodtøj til alle professionelle faggrupper inden for håndværksfagene, industrien, transportsektoren, produktion og service. Blåkläder står for kvalitet, holdbarhed og funktionalitet, som virksomheden konstant arbejder med at forbedre. Virksomheden sælger sine produkter i 20 lande, og hovedkontoret ligger fortsat i Svenljunga i Sverige. Blåkläder har sine egne fabrikker i Sri Lanka og Myanmar, mere end 6.000 ansatte og en årlig omsætning på 2,4 mia. svenske kroner. Det gør Blåkläder til en af verdens førende producenter af kvalitetsarbejdstøj og det største brand inden for arbejdstøj i Norden.

Læs mere på www.blaklader.dk

Blåkläder Workwear ApS
Juelstrupparken 10A, 1. tv.
9530 Støvring
Rebild Kommune
Danmark
CVR nummer: DK33369409

Kontaktperson

Solvej Asmussen
Digital Marketing
+45 30809796 solvej.asmussen@blaklader.com

Send til en kollega

0.047