Q8 åbner nyt LNG-anlæg i Hirtshals
Nu er der dog kommet et argument mere for at vælge en gasbaseret løsning, da Q8 har åbnet et nyt LNG-anlæg i Hirtshals som supplement til det eksisterende anlæg i Padborg. På den måde er hele Jylland dækket godt ind, og Q8 satser faktisk også på inden for en overskuelig periode at åbne anlæg syd for København og i det sydøstlige Jylland. Q8’s Product Manager, Mads Holsøe, forklarer:
Q8’s Product Manager, Mads Holsøe |
“Vi har fået en fin placering ved Hirtshals Transport Center, hvor vi i forvejen har diesel og HVO100. Syd for Danmarks grænser anvendes der meget mere LNG, end herhjemme, og det er især attraktivt, hvis man skal køre langt, fx fra Sydeuropa til Skandinavien. Vi mener, at gas har sin berettigelse i en årrække fremover – især hvis vi med tiden kan erstatte LNG med LBG i anlæggene.”
|
LNG står for liquefied natural gas og består af naturgas, der er gjort flydende ved nedkøling til minus 162 grader, hvorved gassen fylder meget mindre og kan anvendes som brændstof til både lastbiler og skibe. Sammenlignet med almindelig diesel udleder LNG op til 20 procent mindre CO2e over brændstoffets livscyklus (RÅDETS DIREKTIV (EU) 2015/ 652 - af 20. april 2015).
Q8 har dog allerede nu i tankerne at anvende deres LNG-anlæg til at levere LBG i stedet for LNG. LBG står for liquefied biogas, og de to brændstoffer er kemisk identiske, hvorfor overgangen fra LNG det fossilfrie LBG ikke kommer til at kræve yderligere investeringer – hverken på anlæg eller køretøjer.
I øjeblikket er det dog begrænset, hvad Q8 kan skaffe af LBG, men det håber Mads Holsøe ændrer sig snart. Danmark har nemlig potentiale til at producere store mængder LBG, og hos Q8 er man allerede i dialog med flere nordjyske producenter af LBG.
“LBG fremstilles herhjemme af bl.a. gylle og halm, og der er flere producenter i Nordjylland, så det ville give rigtig god mening med lokalt produceret biogas i vores anlæg.”