Droppet handel genopstår: DFDS gennemfører tyrkisk handel alligevel
Den bliver til noget alligevel.
Aftalen mellem DFDS og Ekol Logistics, der faldt til jorden 1. november, bliver gennemført alligevel, efter parterne har indgået nye betingelser med hinanden.
Den væsentligste ændring i aftalen vedrører hvor meget gæld, der indgår i transaktionen.
I følge selskabsmeddelelsen har Ekol Logistics optaget yderligere gæld, efter at parterne gav håndslag på hinanden i april 2024. Gæld, der er opstået på grund af indtjeningsnedgang og investeringer i nyt udstyr.
Den gæld er blevet ekskluderet i den reviderede aftale. Og det synes afgørende for, at parterne alligevel kan få papir på hinanden.
Det fremgår af en selskabsmeddelelse, som DFDS netop har sendt ud.
Derudover har DFDS nu en option på at forlænge varigheden af havneterminalaftalen med Yalova Port.
- DFDS’ køb af Ekols internationale transportnetværk styrker i høj grad vores evne til at drive en pålidelig og effektiv transportinfrastruktur, der understøtter Tyrkiets fortsatte vækst som produktionshub. Givet de reviderede vilkår, gennemarbejdede forretnings-planer og styrken af vores udvidede netværk er vi godt positioneret til at forsvare og styrke vores aktiviteter i Middelhavet, siger Torben Carlsen, CEO for DFDS.
Netværket har en forventet omsætning på DKK 3,3 mia. for 2024 og 3.700 ansatte
Handlens værdi vurderes til 1,8 mia. kroner. Pengene findes i en kombination af lån og allerede tilgængelige midler, oplyser DFDS.
Selskabet vil blive drevet som en separat forretningsenhed under DFDS' logistikdivision, om end enkelte landeorganisationer integreres i den eksisterende Continent-forretningsenhed.
"Fremragende match"
Købsaftalen mellem DFDS og Ekol Logistics blev annonceret i april 2024 og blev betegnet som et 'fremragende strategisk match' for DFDS.
Rederiet ville med opkøbe styrke tilstedeværelsen i Middelhavsområdet for på den måde at få del i nearshoring-tendensen, hvor produktionsvirksomheder rykker aktiviteterne tættere på Europa.
Men handlen faldt til jorden - i første omgang - ved vi nu.
Den 1. november meddelte DFDS, at handlen med at købe alle aktier i logistiknetværket Ekol Logistics ikke kunne gennemføres, fordi en række betingelser ikke var opfyldt inden aftalens udløb.
Ekol kritiserede DFDS for urent trav og for at forsøge at presse prisen i 11 time. Noget, DFDS aldrig kommenterede på.
Uanset hvad der foregik i kulissen, gik parterne hver til sit.
- Det er en underlig blanding af frustration, udmattelse og tristhed. Det er mange kolleger, både på vores og Ekols side, der har arbejdet dag og nat for at få handlen til at lykkes. Derfor er det ikke en beslutning, der er taget med lethed, siger Torben Carlsen, CEO i DFDS, til Søfart umiddelbart efter udmeldingen om den droppede handel.
Men nu er handlen gennemført. Myndighederne har godkendt aftalen, og er tonerne nogle helt andre fra Ekol Logistics:
- Den strategiske logik i salget af Ekol Logistics' internationale transportnetværk til vores mangeårige partner DFDS er stærk. På vegne af alle mine gode kollegaer er jeg derfor meget glad for, at vi fandt sammen igen og fik revideret aftalen. En ny væksthistorie kan begynde, siger Ahmet Musul, grundlægger af og formand for bestyrelsen i Ekol Logistics.
Den største kunde
Ekol Logistics og DFDS er langt fra nye for hinanden.
Ekol Logistics transporterer varer mellem Tyrkiet og Europa og har egne kontorer og faciliteter i 10 europæiske lande. Mere end halvdelen af transporterne er inter-modale gennem kombinationer af vej, færge og jernbane, hvilket gør Ekol Logistics til den største kunde i DFDS' fragtfærge-rutenetværk i Middelhavet.
Parterne har arbejdet sammen siden 2019.