23948sdkhjf

Dansk Retursystem siger farvel til diesel – og hej til 19 nye el-lastbiler

Volvo og Renault leverer de første 19 eldrevne lastbiler, der skal gøre pantindsamlingen fossilfri inden 2030. Fremover bliver dåser og flasker hentet uden brug af benzin og diesel

Dansk Retursystem har sat strøm til sin grønne omstilling. 

Med indkøbet af 19 nye ellastbiler har virksomheden nu formelt købt sin sidste fossil-lastbil. 

Dermed er første fase af målet om en CO₂-neutral drift i 2030 sat i gang.

– Vi har et ambitiøst mål om CO₂-neutralitet i egen drift i 2030 og ønsker som miljøvirksomhed også at bidrage til at rykke markedet i en positiv retning. Med aftalen om de nye ellastbiler kan vi vise, at det er muligt at håndtere pantindsamling i hele landet med ellastbiler, så indsamlingen af dåser og flasker til genanvendelse i fremtiden sker uden brug af benzin og diesel, udtaler Kasper Schmidt, administrerende direktør i Dansk Retursystem, i en pressemeddelelse.

Indkøbet er resultatet af et EU-udbud, hvor Volvo Trucks leverer 16 eldrevne lastbiler, fordelt på både komprimatorbiler, distributionsbiler og sættevognstrækkere. 

Renault Trucks leverer tre komprimatorlastbiler til glasindsamling. Der er lagt vægt på både pris, kvalitet, arbejdsmiljø og bæredygtighed i valget af leverandører.

– Vi er stolte og glade over at være valgt som leverandør af 16 elektriske lastbiler til Dansk Retursystem. Denne ordre er et bevis på Dansk Retursystems tillid til vores virksomhed og produkter, udtaler salgsdirektør Marcel Wolff-Matern fra Volvo Danmark A/S.

Også Renault Trucks glæder sig over aftalen.

– Vi er stolte over at indgå i dette samarbejde med Dansk Retursystem efter syv måneders hårdt arbejde. Vi ser frem til at levere tre elektriske Renault lastbiler, siger Claus Rieland, Country Manager i Renault Trucks Danmark.

Dansk Retursystem kører i dag med to elbiler i København, men med det nye indkøb skal der nu indsamles pant på el i hele landet. Indfasningen sker i tre faser frem mod 2030, og næste indkøb ventes i 2028. 

Ifølge virksomheden er de ekstraudgifter, der måtte være ved eldriften, minimale sammenlignet med diesel.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.453