Havne skal markedsføres bedre
Hvis danske havne skal opnå deres mål om at blive de bedste i Europa, skal de være meget bedre til at markedsføre sig.
Temaet for konferencen er "Europas bedste havne," og skal man tro Søfartsstyrelsen, er de danske havne godt på vej. De skal bare blive bedre til at markedsføre allerede eksisterende styrker.
- Det Blå Danmark er internationalt en af Danmarks absolutte styrkepositioner. Bevidstheden om Danmarks styrkeposition skal opgraderes.
- Skal en maritim virksomhed til at lave forretning i Europa, skal de vælge Danmark. Det er visionen, sagde Andreas Nordseth.
- Hvis markedsføringen af Det Blå Danmark styrkes, styrkes væksten også. Havnene er og kan være den cement, der kan knytte virksomheder sammen i klynger. Sådanne klynger kan tiltrække nye virksomheder, styrke eksporten og bidrage til vækstpotentialet lokalt og nationalt.
Det var derfor også med en opfordring til havnene, at Andreas Nordseth rundede sit indlæg af.
- Søfartsstyrelsen vil gerne indgå flere partnerskaber. De skal sikre markedsføring af Det Blå Danmark som en samlet og stærk klynge i Europa - som Europas bedste.