Stort interview med ny DTL-formand
DTL har fået ny formand. Fynboen Martin Danielsen overtager den store vognmandsforening efter Jørgen Egeskov. Det er det første planlagte generationsskifte, der bliver gennemført i DTLs historie.
Martin Danielsen trådte første gang ind i DTLs bestyrelse i 2003 efter et par år i bestyrelsen for Fyns Amts Vognmandsforening. Han ville være med til at ændre på forholdene i branchen.
- Man må gå ind i bestyrelsesarbejdet, hvis man mener, at der er noget, der skal laves om, siger han.
- Man kan ikke bare sidde og brokke sig. Man må tage arbejdstøjet på og deltage. Desuden mente jeg også, at der var en skæv aldersfordeling i bestyrelsen. Der var brug for yngre kræfter
Vurderet og set an
Det var ikke alle og enhver, der kunne komme ind i bestyrelsen sådan uden videre. DTLs daværende adm. direktør Eno Hausner Andersen tog til Langeskov for at se nærmere på den unge mand, der ville ind i bestyrelsen. Han blev også kaldt til samtale med DTLs erhvervspolitiske direktør Michael Svane i Vognmændenes Hus på Gammel Torv i København.
- Ja, der blev sat en større procedure i gang. Man blev vurderet og set an, før man fik lov til at stille op, siger Martin Danielsen.
Transportmagasinet: Hvornår blev du klar over, at du skulle være DTLs næste formand?
- Det var nok for tre år siden, da Jørgen Egeskov første gang luftede tanken om, at han snart ville gå af. Bestyrelsen så sig om efter en mulig kandidat til at tage over og ja, så blev der prikket lidt til mig.
Skiftet fra Jørgen Egeskov til Martin Danielsen er det første planlagte generationsskifte i DTLs historie. Lige siden starten i 1999 er formandsskiftet sket før tid - enten på grund af sygdom, virksomhedsophør eller andre personlige forhold.
- Jeg har rendt i hælene på Jørgen de seneste to år og været med til hans møder. Så jeg føler mig helt klar.
Mere synlighed
Transportmagasinet: Har du planer om forandringer?
- Der er kommet en ny formand og to nye medlemmer i bestyrelsen. Nu skal vi lige finde vores ben, men man vil nok opleve et fortsat fokus på DTLs store mærkesager.
- Jeg vil støtte op om DTLs nordiske og europæiske arbejde også i offentligheden. Så på den front vil man nok se en mere synlig DTL-formand end hidtil.
Sætte dagsorden
- Der skal selvfølgelig ske noget nyt, men vi skal også fortsætte der, hvor vi har været rigtig gode. Vi er i dialog med ministre, myndigheder og andre organisationer hver dag for at påvirke beslutningerne.
- Vi har også vist, at vi kan sætte dagsordenen i Europa. Tag for eksempel den digitale tachograf, der beregnede køre/hviletiden forkert. Sagen startede hos DTL og endte med, at vi fik lavet reglerne om på europæisk plan. Også cabotagedebatten startede på Grønningen (red. DTLs hovedkontor). Den kører i dag i hele Europa.
- Disse sager viser, at man ikke behøver holde sig tilbage, fordi man kommer fra et lille land. Med det nordiske samarbejde i NLA-regi er det blevet endnu nemmere at få international indflydelse.
- Jeg har fået etableret et rigtig godt forhold til de andre nordiske formænd, og det er jo en enorm styrke i vores politiske arbejde både herhjemme og i EU-regi.
Transportmagasinet: Cabotage har fyldt meget; men det er ikke alle medlemmer, der føler, at det har noget med dem at gøre.
- Nej, ikke alle føler sig ramt, indrømmer Martin Danielsen. Det har først noget med én at gøre, når nogle af ens opgaver pludselig bliver overtaget af udenlandske vognmænd.
Selv ramt af cabotage
- Jeg har selv mærket det i min virksomhed. Vi har ændret fokusområde, fordi konkurrencevilkårene ændrede sig. Nogle typer af transporter, som vi kørte for 10 år siden, rør vi slet ikke ved i dag. Vi har valgt nye nicher.
LÆS hele interviewet i den trykte udgave af Transportmagasinet, der er på gaden i dag, mandag den 19. maj 2014.
Martin Danielsen kommer også ind på forholdet mellem DTL og ITD, ligesom han også taler sig varm om sin store mærkesag: uddannelse.