TEST: Volvo FL 240 hk Let, enkel og praktisk
Volvo FL er udviklet til distributions- og regionalkørsel, og den klarer opgaverne fornemt. Vi har prøvet den næstmindste 4-cylindrede FL med 240 hk Euro 6 på en tur mellem et par midtsjællandske byer med både kørsel i byen, på landevejen og et stykke på motorvej.
Det betyder, at man er skiftet fra den tyske 6 cylindrede motor på 240 hk på syv liter til den nye 240 Euro 6-maskine med en mere økonomisk 4-cylindret teknik på fem liter med 24 ventiler. Miljømæssigt arbejder den med SCR og AdBlue samt EGR for recirkulation af udstødningsgasserne. Dertil partikelfilter og katalysator samt fartpilot.
Japansk motor
Motoren er udviklet hos Volvos japanske datterselskab UD Trucks.
Den er efterfølgende blevet raffineret hos Volvo i Indien og produceres hos Volvo Powertrain S.A. i Lyon i Frankrig. Produktionen af lastbilen er henlagt til koncernens fabrik i Gent i Belgien.
Vi prøvede den ny FL med 240 hk motor med fire cylindre den næstmindste i programmet. Det er en typisk 12-ton bil, som også kan klare vægtkravene i Københavns middelalderby. Nyttelasten for testbilen ligger omkring fem ton. I forhold til forgængeren er der ifølge Volvo 500 kg. mere nyttelast på chassiset.
Bilen havde luftaffjedring på bagakslen
Rundt på Midtsjælland
Transportmagasinet prøvede bilen på Midtsjælland med udgangspunkt hos Titan Lastvogne i Ringsted. Vi kørte gennem byen og ad landevejen til Slagelse via Sorø og så retur ad motorvejen til Ringsted.
Bilen havde en stor svenskbygget alukasse med ZF-lift og en stor åbning i siden af kassen.
Sikkerhedsmæssigt var bilen udstyret med bakkamera, der var glas i højre dør og dobbelte sidespejle. Sædet er nyt med integreret s-sele og nakkestøtte - og selvfølgelig med luftindstilling.
Vi skal også nævne skivebremser, ABS bremser og ESC stabilitetssystem (ESP) samt LED-lygter for og bag. Volvos nye kendetegn er det V-formede kørelys var bilen også udstyret med.
Kabinen er blevet mere tillokkende med farvedifferentiering på instrumentbrættet, som er nydesignet. Nu er kontakterne tættere på chaufføren. Der er flere informationer samlet i instrumentgruppen.
Interiøret omfatter også et par rummelige aflæggerum plus de nødvendige kopholdere. Bilen havde også manuelt air-condition anlæg.
Indstigningen i de 4-cylindrede FL modeller er fem cm lavere end i de 6-cylindrede udgaver så man er hurtig oppe bag det to-vejs justerbare rat, der desværre kun er i plast.
Det mest smidige
FL modellen er meget letkørt. Vi prøvede den også ved verdenspremieren i Göteborg i fjor hvor der skulle køres slalom mellem containere udsmykket som små byhuse. Her blev vi overbevist om den gode køremåde i bilen.
De nye motorer er nok noget af det mest smidige, man kan opleve i denne klasse af lastbiler.
Der er masser af trækkraft i selv højt gear ved lavere omdrejninger. Bilen havde Volvos meget roste I-Sync automatiserede gearkasse med overdrive. Den er ganske smidig og gearer ned, så omdrejningerne altid passer til opgaven. Dertil havde den motorbremse, som betjenes via en stilk på ratstammen.