23948sdkhjf

Russisk TIR-lukning bliver storpolitik

Den seneste melding lyder på, at Rusland lukker TIR 21. april, men der hersker stor usikkerhed og meget få informationer om russiske hensigter med toldtransitsystemet.
Ruslands ophævelse af TIR-ordningen er udskudt til 21. april. Det er i hvert fald den information, som den danske ambassade i Moskva kan viderebringe.

- Ambassaden har ikke kendskab til aktuelle konkrete vanskeligheder med TIR. Ifølge velinformerede kilder har man fra russisk side besluttet - igen - at forlænge TIR-systemets gyldighed indtil 21. april, oplyser Udenrigsministeriet til Transportmagasinet.

Denne besked giver ny forvirring, hvilket er kendetegnende for alt, hvad der har at gøre med eksportkørsel ind i Rusland. Vognmænd oplever, at der skrues op og ned på TIR-chikanen, og det er ikke til at sige, hvad der skyldes storpolitik og hvad der skyldes internt bureaukrati – om det er styret centralt eller af en lokal toldembedsmand.

I slutningen af november meddelte de russiske toldmyndigheder, at de forlængede aftalen med den russiske garantorganisation ASMAP til 1. juli 2014 om toldtransitordningen. På det tidspunkt var EU’s topmøde i Vilnius med sine såkaldte østpartnerlande netop endt godt set med Kremls øjne, fordi Ukraine afslog at underskrive en associeringsaftale med EU.

Siden er det russiskvenlige styre væltet i Kiev, Rusland har annekteret Krim og EU forbereder økonomiske sanktioner for det tilfælde, at Rusland fortsætter med aggressiv fremfærd.

TIR kunne blive genstand for russisk gengældelse for handelssanktioner, men det er rent gætteri.

Få danskere rammes

I princippet er de russiske toldmyndigheder fortsat forpligtet til at acceptere transporter under TIR på russisk område. Sådan er det bare ikke i dagligdagen uanset en russisk retsinstans dom og regeringsdekreter.

Senest er der opstået problemer på toldstedet Torfyanovka på den russisk-finske grænse, hvor TIR-carnetikke anerkendes siden 20. marts.

- Det virker som det er bevidst fra Ruslands side, at man generer. Det har med ’power’ at gøre. Krisen p åKrimbesværliggør nok forhandlingerne, for russerne viser endnu større magt, vurderer underdirektør Poul Bruun, ITD.

- Forhandlingerne har efterhånden foregået et par år for at overbevise russerne om, at TIR-systemet er troværdigt og pålideligt. Det er fordyrende for transporterne og dermed en handelshindring, når russerne ikke anerkender TIR-carnetet og kræver større garantier, påpeger Poul Bruun.

Utilfredse med måden

- De russiske myndigheder er utilfreds med måden, som ordningen fungerer på, og derfor forhandler de med deres egen russiske vognmandsorganisation ASMAP.

Repræsentanter for den internationale vognmandsorganisation IRU befinder sig konstant i Rusland for at tale med forskellige ministerier og afklare situationen.

- IRU har formået at få det bragt op på øverste niveau, så forhandlingerne foregår i Kreml og med øverste chefer fra FN og EU, siger Poul Bruun.

IRU har indbragt sagen for bl.a. FN’s skatteekspertkomité UNCE.

De russiske grænseproblemer opleves af forholdsvis få danske vognmænd og chauffører af den simple årsag, at de ikke kører ruslandtransporter.

Svineeksportører er særskilt ramt af veterinære restriktioner på grund af afrikansk svinepest, som EU betragter som en overreaktion.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079