23948sdkhjf

Nye trucks ved kæmpe Still-show

Still er og bliver Still. Virksomheden kender ikke til små armbevægelser. Når der er noget nyt at fortælle omverden, skal det altid gøres med bulder og brag. Det skete også i sidste uge, da pressen var inviteret til præsentation af Stills nye truck, FM-X.
Kært barn har mange navne. Således også Stills nye truck FM-X. Tyskerne kalder den for en "schub-mast-stapler." Herhjemme hedder den en skydemasttruck - eller sågar en smalgangstruck, fordi den opererer i lagerhaller, hvor der godt kan være meget smalle gange.

Uanset navnet, så skulle nyheden fejres på behørig vis - og det blev den også med musik og dans, show og sport. Det hele blev rystet godt sammen til en to timer lang, hæsblæsende forestilling - inklusiv et pressemøde, hvor Still-ledelsen besvarede spørgsmål fra over 100 europæiske journalister, der var inviteret.

Showet var henlagt til en gammel lagerhal på en ø midt i floden Spree, der går gennem Berlin. Historien, som Still havde bygget op, var meget klassisk. En lagerchef havde store problemer: Hans medarbejdere var ikke effektive, lagerhallen var for lille og det tog for lang tid at flytte varer ind og ud af lagerhallen. Heldigvis havde han netop i dag besøg af en konsulent fra Still, som kunne løse alle hans problemer.

Lagerchefen var i virkeligheden en skuespiller, som sang sine beklagelser til dunkende pop-rytmer, og Still-konsulenten var i virkeligheden en smuk sangerinde, som i lyse toner svarede igen med alle løsningerne.

- Still har produktet.

- Det kan gøres hurtigt!

- Still har systemet.

- Effektivisere.

- Sicher und schnell. Sicher und schnell. Und präzis.

Basketball

Pludselig bliver scenen forvandlet til en basketballbane. Nu hopper medarbejderne rundt. De lægger, kaster og dunker bolden i kurven gang efter gang. De kommer løbende fra højre og venstre. De kommer springende fra en trampolin. De nærmest flyver nærmest over kurven. Og de formår at nette hver eneste gang.

Et imponerende show, der naturligvis slutter med, at lagerchefen får løst alle sine problemer. Medarbejderne får en legende let arbejdsdag. Og vigtigst af alt: Still får en super-tilfreds kunde. Undervejs i showet er det lykkedes at fortælle om alle truckens nye og gode egenskaber.

Nu tændes lysene i hallen. Der ryddes hurtigt op. Et hvidt podie skubbes frem, og Still-ledelsen stiller sig op, klar til at modtage spørgsmål fra journalisterne.

Ledelsen taler naturligvis tysk; men det behøver ingen bekymre sig om. Det hele simultantolkes til engelsk, fransk og russisk. Alle journalister skal nok få deres historie.

Uden at ryste

Og hvad kan den så, den nye FM-X "schub-mast-stapler" fra Still? Det helt nye er, at den kan løfte paller på 1 ton helt op i 13 meters højde - uden at ryste!

Det er helt normalt, at truckens mast svajer eller ryster, når den arbejder i sådanne højder. Det tager tid at sætte en palle på plads 13 meter oppe i en lagerreol. Ja, i bare 6-7 meters højde svajer truckens mast på meget, at det tager den flere sekunder at falde til ro. Før kan pallen ikke skydes ind på sin plads på reolhylden.

På grund af Stills nye Aktive Lastning Stabilisering (ALS) er alle rystelser og bevægelser i masten overstået på brøkdele af et sekund. Det betyder, at der kan arbejdes hurtigere, sikrere og mere præcist.

Mens den gamle truck stadig venter på, at svingningerne i masten skal standse, har den nye FM-X allerede hentet en ny palle og er ved at sætte den på plads 13 meter oppe.

80 pct. hurtigere

- Vores beregninger viser, at man kan arbejde 80 procent hurtigere med den nye FM-X, fortalte Stills produktionschef Christian Baerwolff.

- Den aktive stabilisering sørger automatisk for, at masten afbalanceres, samtidig med at den effektivt stopper de vibrationer, der opstår ved store højder.

- Vi har også forbedret stivheden i hejsemekanismen. Derfor har FM-X ingen problemer med at løfte paller på 1.000 kg op til en den maksimale løftehøjde på 13 meter. Lagerchefen får en optimal udnyttelse af sin lagerplads. Det betyder faktisk, at man har mulighed for at sætte en ekstra hylde i sit lagersystem. Her i Tyskland er det helt nyt, at man kan løfte 1 ton gods så højt op med en sådan maskine.

Fra 1,0 til 2,5 ton

FMX-truckene fås med seks forskellige kapaciteter i spektret fra 1,0 til 2,5 ton. Alle trucks - undtagen den store på 2,5 ton - fås i en smal version til brug i et meget smalt lager. Flere af modellerne kan også fås til udendørs kørsel.

Truckene er elektriske og har en tophastighed på 14 km/t. Løftehastigheden er op til 0,5 m/sek. Motoren og de andre elektriske komponenter er fuldt indkapslede og har en optimal beskyttelse mod støv, snavs og fugt.

Energi oplagres i batteriet under bremsning. Alle lygter er blevet skiftet ud til LED-lys. Stills energibesparende Blue-Q koncept er også med på den nye FM-X. Det er Stills måde at spare energi på. Det kommer kunden til gode i form af lavere omkostninger og mindre slid på miljøet.

Sikkerhed i top

Sikkerhed er også et tema for Still. Undersøgelser viser, at de fleste uheld sker ved ind- og udstigning af en truck. Derfor er der sat ind med mere sikkerhed her. Gulvet er placeret lavere end i den tidligere model. Der er monteret en bred håndliste, som føreren kan holde i, når han skal stige ombord.

Selve førerpladsen er rummelig. Der er masser af benplads i den nye FM-X - og nu kan rattets højde også justeres. Det kunne man ikke i forgængeren.

Førersædet kan tilpasses individuelt til brugeren. Selve sædet er polstret og absorberer vibrationer og stød fra et ujævnt lagergulv. Dermed beskyttes førerens ryg bedre.

Still har designet et nyt og ergonomisk joystick, hvor alle de hydrauliske funktioner nemt og effektivt kan styres, uden at hånden skal flyttes. Masten kan bevæges sidelæns. Det giver mulighed for et helt frit udsyn fremad for føreren. Også udsynet opad er upåklageligt. Der er frit udsyn hele vejen op til øverste hylde på lageret. Taget er et gitter, der er så stærkt, at det forhindrer føreren at blive mast af nedfaldne genstande.

- Hvad sker der, hvis en palle på 1 ton falder 13 meter ned på trucken? Ville en af journalisterne gerne vide.

- Vi har lavet forsøg med tunge træbjælker, der falder ned fra 6-7 meters højde. De deformerer kun taget en smule.

- Men hvad med 1 ton fra 13 meter? Vedblev journalisten.

- Ja, taget vil blive mere deformt. Men ikke mere end, at føreren kan kravle uskadt ud af førerhuset.

Til sommer

Produktionen af de nye FMX-trucks er allerede i gang, og der vil hurtigst muligt komme demo-modeller til de forskellige markeder.

- Vi får også en i Danmark, fortæller Reke Salievski, direktør for Still Danmark. Han deltog i præsentationen sammen med fem danske journalister.

- Interesserede skal naturligvis kunne se produktet. Kunder vil kunne låne trucken i en kortere periode for at se, om det kan øge produktiviteten på deres lager.

- Selv om FM-X først får officiel premiere på den tyske CeMAT-masse i Hannover til maj, kan trucken bestilles allerede nu. Den vil så blive leveret om et par måneder.

Ifølge Still-direktøren er markedet for sådanne trucks i Danmark ganske interessant. Det bliver solgt 400-500 stk. årligt, og af disse er de 100 af mærket Still.

- Jeg er overbevist om, at vi får en endnu større markedsandel med den nye FM-X. Den er jo bedre end de andre, slutter Salievski.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063