Nye argumenter for Hærvejsmotorvej
Hærvejskomitéen fremlægger ny rapport om gevinsterne ved en parallel motorvej til E45 i det østjyske.
DTLs formand Jørgen Egeskov Jensen, Vamdrup Specialtransport, er medlem af komitéen, der arbejder for en Hærvejsmotorvej. Han ser ikke en udvidelse af den østjyske motorvej som en løsning.
- Vi har haft så store problemer med at lægge et ekstra spor fra Skærup til Vejle Nord, at det forskrækker. Vi kan faktisk bygge en helt ny motorvej for næsten de samme penge som et ekstra spor koster, siger Jørgen Egeskov Jensen.
En hærvejsmotorvej vil være en stor gevinst for erhvervslivet, fastslår rapporten med analyser fra henholdsvis Rambøll og Grontmij, som er udarbejdet for Hærvejskomitéen. Den ekstra produktion vil andrage over to milliarder kroner om året, og udvidelse af E45 til otte spor kan udskydes til efter 2050.
Vejdirektoratet afviser at tale om Hærvejsmotorvejen og henviser i stedet til den såkaldte korridor B. Komitéen slår tilbage og kalder den "vækstmotorvejen".
- Det vil give bedre rammevilkår for industrien at få transporteret gods i et mere præciseret forløb. For 20 år siden kunne vi inden for 5-10 minutter sige, hvornår vi ville være i København. I dag kan vi ikke garantere en transporttid.
- Vi kan heller ikke sige, hvornår vi kommer til Århus fra Sønderjylland. Man ved aldrig, hvor der sker noget på motorvejen, og vi har intet alternativ, slutter Jørgen Egeskov Jensen.
Koster 20-30 milliarder
Komitéens afgående formand Jens Chr. Lund, præsenterede de nye argumenter for nuværende MFere fra fortrinsvis Venstre og Socialdemokratiet.
- En parallel motorvej er en af de mest geniale investeringer med en høj intern rente. Reelt er det en gratis løsning, fordi man sparer så mange penge andre steder, siger Jens Chr. Lund.
En nord-sydgående midtjysk motorvej vil koste 20-23 milliarder kroner, skønner Vejdirektoratet.
Samtidig kan man ikke undgå at udbygge dele af E45 for at "begrænse trængslen både før og efter etableringen af den midtjyske motorvej".
Alligevel vil den dyreste løsning til 23 milliarder kroner have en intern rente et sted mellem 5,7 og 6,7 procent.
Det er med transportminister Magnus Heunickes (S) egne ord "på cirka samme niveau" som andre store projekter.
Projekterne i Togfonden DK har en forrentning på cirka 5-7 procent, og den nye bane København-Ringsted har en intern rente på 6,2 procent.
- Man smider penge ud af vinduet, hvis man ikke vælger løsningen med en parallel motorvej. Jeg kommer fra Thy og kan sige, at man bør gå i gang så hurtigt som muligt med en så høj intern rente, slutter Jens Chr. Lund.