Venstre vil tillade tungere vogntog
Den tilladte totalvægt for 7-akslede vogntog bør straks forhøjes, mener Venstres Kristian Pihl Lorentzen.
Det var ellers ventet i branchen, at den ny vægtgrænse ville gælde per 1. marts samtidig med nedsættelsen af tolerancegrænsen for overlæs.
- En forøgelse af totalvægten for 7-akslede lastvogne fra 54 til 56 ton er et af temaerne i de påbegyndte trafikforhandlinger. En sådan ændring vil give transportøkonomiske og miljømæssige gevinster for samfundet. Sagen er velbelyst og grydeklar efter grundigt forarbejde i de relevante fora i tæt dialog med vejgodstransporterhvervet, erklærer Kristian Pihl Lorentzen.
Transportminister Magnus Heunicke (S) tager sig bedre tid. Han bekræfter over for trafikordførerne, at emnet indgår i de kommende møder i forligskredsen - det såkaldte grønne forlig med syv partier.
Akselafstand øges
Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet anbefaler forhøjelsen til 56 ton på to betingelser: For det første skal afstanden mellem sidste aksel på forvognen og første aksel på kærren øges fra mindst tre til fire meter, så skrøbelige broer ikke belastes mere end i dag. Dernæst skal tolerancetærsklen sænkes til tre procent. Denne betingelse er allerede overopfyldt i et nyt cirkulære fra Justitsministeriet.
En forøgelse af belastningen fra 10 ton til 11 ton på en aksel fører til næsten 50 procent mere vejslid, oplyser de to myndigheder i analysen om højere totalvægte.
Ifølge cirkulæret skal der rejses tiltale, hvis overlæsset udgør mere end 3,0 procent af den tilladte totalvægt.
Den gamle tolerancegrænse var nemlig i praksis 7,9 procent eller 8 procent minus et mulehår, fordi man kun straffede for hver hele procentpoints overskridelse over 7 procent. Justitsministeriet har i sit nye cirkulære sat en decimal på, så det er 3,0 og ikke blot 3.
Det betyder, at tolerancen på tolerancen er reduceret fra knap ét til 0,1 procentpoint. I praksis indtræder straffen altså ved 3,1 procent overlæs og ikke ved 4 procent.
Loft på 1500 kg
Der er også et loft, så under alle omstændigheder rejses tiltale, hvis overskridelsen udgør mere end 1500 kg.
Dette loft er aktuelt, når den tilladte totalvægt passerer 50 ton. For en 54-tonner er tolerancen for overlæs knap 2,8 procent. For et modulvogntog svarer 1,5 ton til 2,5 procent af den tilladte totalvægt på 60 ton.
Den lavere tolerance byder vognmænd særligt imod, for nu kan man blive noteret for overlæs, når vogntoget vejer 55,8 ton, som sandsynligvis er lovlig om kort tid, hvis køretøjet ellers er godkendt til det.
Forligspartiernes skal også drøfte den fremtidige tolerancegrænse for overlæs, mener Venstres trafikordfører.
- Det er dybt kritisabelt, at Justitsministeriet rent administrativt beslutter at sænke tolerancegrænsen for overlæs dramatisk fra 7,9 procent til 3 procent, siger Kristian Pihl. Han foreslår en tolerancegrænse på 5 procent, dog max. 2000 kg.
- En sådan grænse er velfungerende i lande som Sverige og Tyskland. Man har strammet skruen for meget ved nedsættelsen til 3 procent. Selvfølgelig skal reglerne for maksimal totalvægt overholdes, men der er godstyper, hvor man let kan komme til at få et lille overlæs på. Det må være et politisk spørgsmål, hvor meget den tolerancegrænse skal være, fortsætter han.
- Det må være på tide at samle alt, hvad der har at gøre med transport, under Transportministeriet. Det er noget rod, at reglerne findes i forskellige ministerier, slutter Kristian Pihl Lorentzen.