Branchen uenig om Heunickes modtræk
Tilbagetog eller lille justering? DI Transport og DTL har hver sin tolkning af lempelsen for tomkørsel.
Brancheorganisationerne har forskellige bedømmelser af rækkevidden af regeringens indrømmelse over for EU-kommissionen, mens man afventer EU-kommissionens officielle reaktion.
DI Transports adm. dir. Michael Svane ser initiativet som en anerkendelse af, at ændringer af cabotageforordningen skal foregå på europæisk niveau og ikke udmøntes i nationale særregler i strid med EU-juraen.
DTLs adm. Erik Østergaard afviser, at man er tilbage til situationen før stramningerne per 1. september. Det er kun en præcisering angående emballage.
DI: Ministeren retter ind
- Vi skal have fælles spilleregler, så man er ikke underlagt nationale, protektionistiske strømninger. Vi kan ikke leve med særregler. Derfor er det afgørende for os at få sat en stopper for national overbudspolitik på dette område, siger Michael Svane.
- Magnus Heunicke retter ind på spørgsmålet om den danske definition af en grænseoverskridende tur, hvor man er i åbenlys strid med forordningen, når tomme containere og returemballage osv. ikke kan give anledning til cabotage, forklarer Michael Svane.
- Transport af træpaller er en normal transport, hvor man tidligere har sagt, at det ikke kunne danne grundlag for cabotage det kan det nu.
Sidste år svarede EU-kommissionen Jens Rohde (V), at det er i strid med forordningen at skaffe sig proforma adgang til at udføre cabotage med en tom container eller en enkelt palle.
- Den fortolkning står stadig, men Danmark er tvunget tilbage på det juridisk korrekte spor, slutter Michael Svane.
DTL: Reglen uændret for returemballage
Det kommer an på fortolkningerne, om der er tale om en lempelse, påpeger Erik Østergaard.
- Dette er en præcisering af, hvad man kan og ikke kan i forhold til returemballage. Så må man se, hvordan EU-kommissionen reagerer på den danske regerings udmeldinger, siger Erik Østergaard.
- Det er legitimt, hvis der er tale om en reel international transport med handlede varer. Hvis det er returemballage, som intet har med den oprindelige transaktion at gøre, så er det ikke okay, fortsætter Erik Østergaard.
- DTL er ikke interesseret i at forhindre reel handel med paller eller blomsterbure, men i at forhindre løbende og permanent kørsel på ulige vilkår. Det lyder umiddelbart fornuftigt, hvis ministerens forslag kan demontere EU-kommissionens åbningsskrivelse og vi samtidig bliver i stand til at skærpe kontrollen med alle fiksfakserierne.
- Reelt fortsætter den linie, som Pia Olsen Dyhr (SF) sammen med andre ministre lagde henvendelsen til Siim Kallas, siger Erik Østergaard med henvisning til syv landes brev i december med krav om opstramning af uklare cabotageregler, slutter Erik Østergaard.