Sådan går sammenlægningen med A-Inspektion
For Applus-direktør Per V. Rasmussen har det været vigtigt, at sammenlægningen mellem Applus og A-Inspektion er foregået mellem to ligeværdige parter.
- Vi har stor respekt for A-Inspektion og deres medarbejdere. Derfor var det vigtigt, at vi tog det bedste fra de to organisationer, forklarer Per V. Rasmussen.
- A-Inspektion havde nogle rigtig gode synshaller og medarbejdere med rigtig gode kompetencer. Problemet var, at virksomheden havde en størrelse, der gjorde det umuligt at få en rentabel forretning.
- Når vi overtog virksomheden, var det fordi, vi kunne skabe de rette synergier og gennemføre de nødvendige besparelser. Vi har for eksempel ikke brug for et ekstra IT-system. Vi skal heller ikke betale husleje for to hovedkontorer. Vi skal ikke have to tekniske chefer og to økonomichefer.
- Vi har valgt at beholde de bedste medarbejdere fra begge virksomheder. På hovedkontoret har vi opsagt medarbejdere fra både Applus og A-Inspektion for at gøre det ligeværdigt. I driften har vi gjort det ud fra det forhold, at Applus var 220 medarbejder og A-Inspektion var 40 medarbejdere.
Når det handlede om netværket af synshaller, blev der satset på de haller med den bedste placering og de bedste lokaler.
- I Helsingør lå vi lige over for hinanden. Vi har beholdt A-Inspektions lokaler, fordi de var bedre. I Risskov har vi også beholdt A-Inspektion og lukket Applus . I Randers og Silkeborg har vi beholdt Applus og lukket A-Inspektion. Vi har ganske enkelt vurderet hallerne helt nøgternt.
- I nogle byer som for eksempel Fredericia har vi beholdt begge haller. De ligger i hver sin ende af byen. Hver hal har ansat to mand for at klare både ferier og åbningstider. Nu er der samme ejer af begge haller. Så har vi ikke brug for samlet fire mand, men kan klare os med tre.
- På den måde er der en del besparelser at hente i netværket, siger Per V. Rasmussen, som også fortæller, er der er lukket i alt seks synshaller i forbindelse med sammenlægningen - og der er afskediget 17 medarbejdere.
- Samtidig kan vi øge omsætningen med omkring 35 millioner kroner. De går ikke direkte ned på bundlinien. Det ville ellers have været dejligt; men så let er det ikke. Der er selvfølgelig omkostninger forbundet med at drive flere synshaller; men vi kan i hvert fald realisere en del synergier. Vi har også fået løst nogle af de udfordringer, vi havde rundt omkring.
- Det hele er foregået på en fair måde, og jeg er sikker på, at medarbejderne fra A-Inspektion har følt sig taget godt imod.
Det er i hvert fald det indtryk, som Per V. Rasmussen har fået på sine besøg i de nye haller.
Lokale teamledere
Samtidig med sammenlægningen af de to virksomheder har Per V. Rasmussen også ændret organisationen. Formålet har været at gøre organisationen mindre topstyret og mere lokalt forankret.
Strukturen i driften er gjort lidt fladere med mindre enheder rundt omkring i landet. Der er indført et system med lokale teamledere, som hver er ansvarlige for 2-5 synshaller og 5-10 medarbejdere.
Der er i dag 32 teamledere, mod tidligere 10 driftsledere. Samtidig er flere beslutninger flyttet ud fra hovedkontoret, så der bliver skabt et lokalt ejerskab til beslutningerne.
- Vi skal være meget tættere på kunderne. Vi skal være meget mere lokale, siger Per V. Rasmussen. Vores nye motto er: "Landsdækkende styrke, lokal service".
A-Inspektion skal nu ind i Applus verden. IT-systemet er ved at blive rullet ud, skiltene er ved at blive udskiftet, medarbejderne skal have nyt arbejdstøj, åbningstiderne skal koordineres og ansættelseskontrakterne skal gøres ensartet. Næste skridt er at køre uddannelse for teamlederne. Ikke kun de, der er kommet fra A-Inspektion, men for alle 32 teamledere.
Selve den juridiske overtagelse af A-Inspektion foregår i løbet af april eller maj; men inden da vil den praktiske sammenlægning være overstået.
Kun i Danmark
Selv om Applus er en stor, international virksomhed, er overtagelsen af A-Inspektion kun foregået i Danmark.
A-Inspektion var ejet af finske A-Katsastus Oy. De findes også på andre markeder; men valgte at afhænde deres forretning i Belgien og i Danmark. Fremover koncentrerer de sig om Finland, Sverige og enkelte markeder i Østeuropa.
- Applus er også i Finland, fortæller Per V. Rasmussen.
- I Finland er vi så store som i Danmark, og det er en god forretning for os. Derfor bliver vi i Finland. Til gengæld har vi trukket os ud af Sverige. Vi startede op med fem haller, da det svenske marked blev liberaliseret; men vi kunne ikke få kritisk masse nok. Lige meget hvad vi gjorde, kunne vi ikke få det til at hænge sammen. Derfor valgte vi at sælge vores fem synshaller til højstbydende.
To gange minus
Applus har 134 synshaller i Danmark efter sammenlægningen med A-Inspektion. Markedsandelen er steget 5-6 procent, så den nu ligger på cirka 36 procent nu.
Transportmagasinet: Er det nok til at få økonomi i at drive synshaller i DK?
Per V. Rasmussen smiler eftertænksomt og siger: Da en af mine venner hørte, at vi havde overtaget A-Inspektion, bad han mig at forklare, hvordan minus og minus kan give plus. Vent og se, sagde jeg. Det vil jeg også sige til dig.
- Applus er blevet en bedre forretning. Med de tiltag, vi har gang i, vil vi sandsynligvis begynde at tjene penge til næste år. Vi har forbedret vores EBIDA. Vores resultat for 2013 er ikke offentliggjort endnu; men vi har forbedret os på driften i 2013 i forhold til 2012 - og 2012 er forbedret i forhold til 2011..
- En stor del af fremgangen kommer stadig ved at optimere rundt omkring; men man kan som bekendt ikke spare sig til vækst. Derfor var det fint, at vi kunne få noget toplinie med overtagelsen af A-Inspektion. Vi er interesseret i at få mere toplinie, flere kunder og mere omsætning. Vi skal øge vores markedsandel endnu mere. Det arbejder vi hårdt på, siger Per V. Rasmussen.
Lørdagsåbent
Et af de nye tiltag er såkaldte morgenpriser med specielt lave priser i tidsrummet kl. 8.00-10.00. Desuden er der indført lørdagsåbent i 17 synshaller.
- Vi er lige ved at have 100 procent udsolgt om lørdagen, så det er en god forretning for os. Medarbejdere er fleksible. Når de har en lørdagsvagt, får de en fridag på et andet tidspunkt.
- Vi har stadig ledig kapacitet. Det er ikke let at planlægge 100 procent. Vi arbejder på at flytte arbejdskraften derhen, hvor kunderne har behov for det.
Forhandlerklub
Et af de kommende tiltag er etableringen af en såkaldt erhvervsklub, som skal bruges til at kommunikere direkte med de mere end 5.000 bilforhandlere og værksteder, der er faste kunder.
- De er meget vigtige kundegrupper for os. De kommer med en stor del af de biler, der synes. Vi vil gerne i dialog med dem blandt andet gennem en kommunikationsplatform, hvor de får praktiske og tekniske informationer og kan deltage i forskellige konkurrencer.
- Initiativet skal knytte B2B-kunderne tættere til os. Konceptet er ikke helt færdigudviklet endnu, men bliver det i løbet af foråret og sommeren.
Jo. Der er meget at glæde sig over hos Applus; men de kan ikke tillade sig at hvile på laurbærrene. De skal være skarpe - hele tiden. Opgave er jo at gøre "minus og minus til plus".