23948sdkhjf

Leasing stiger - men kun langsomt

Finanskrisen gik hårdt ud over leasingbranchen; men nu er der fremgang at spore inden for leasing af transportmateriel; men det går meget langsomt, er meldingen fra brancheforeningen Finans & Leasing.
Der er ingen tvivl om, at transportmateriel fylder meget for de danske leasingselskaber. Lastbiler og trailere er store og dyre aktiver, som er rimeligt værdifaste. Derfor er de populært for leasingselskaberne.

- Efter nogle meget dårlige år efter finanskrisen, er der fremgang at spore de seneste tre år; men fremgangen er langsom, meget langsom, siger Christian Brandt, direktør for brancheforeningen Finans & Leasing.

Finans & Leasing er brancheforening for alle Danmarks leasingselskaber, både de bankejede og de producentejede leasingselskaber.

- Vi har omkring 30 leasingselskaber som medlemmer. Det svarer til omkring 90 procent af leasingselskaberne herhjemme, anslår direktøren.

- Leasing er mange ting. Der leases mange forskellige slags aktiver lige fra industriudstyr, grafisk udstyr samt kopi og printermaskiner til landbrugsudstyr og alt med hjul på, forklarer Christian Brandt.

Han mener også, at leasing dækker 50 procent af lastbiler og varebiler, der bliver solgt til vognmands- og transportbranchen i Danmark. Alternativt får vognmanden finansieret sit materiel igennem banken. Endelig er der de, der køber kontant; men det er meget få.

God kilde til finansiering

Efter finanskrisen oplevede mange virksomheder, at banken smækkede kassen. Derfor mener Christian Brandt, at leasing kan være en rigtig god finansieringskilde. Det skyldes først og fremmest de almindelige fordele, som leasing indebærer.

- I dag er det også vigtigt, at vognmændene og transportørerne sikrer sig, at man har fordelt sine investeringer på forskellige finansieringskanaler, siger han.

- Det er vigtigt, at man bevarer sin handlefrihed og fleksibilitet. Det kan man ved at bruge forskellige finansieringskilder.

Gang i dansk økonomi

For Christian Brandt og de 30 medlemmer i Finans & Leasing er det helt store spørgsmål: Hvornår kommer der gang i den danske økonomi igen.

- Det er ikke fordi, det går dårligt; men vi mangler at se en rigtig fremgang.

- Den kommer, når der er brug for lastbiler igen. Jeg mener, at der nu er "ryddet op" efter finanskrisen. De virksomheder, der har overlevet, er gode og sunde. De er klar til at investere,

- Vores statistikker siger noget om den efterspørgsel, der har været. I alt var der i 2013 indgået leasingkontrakter til af en værdi på 4,3 milliarder kroner for lastbiler og varebiler over 3,5 ton. Det er lidt lavere end i 2012.

- Men hvorfor er totalsalget af leasingkontrakter lavere i 2013 end i 2012?

- Det kan hænge sammen med, at der ikke blev investeret i nyt materiel under finanskrisen. På et tidspunkt skal man have nyt materiel. Det var opstået et behov. Det fik man så dækket i 2012.

Fra 40 til 25 milliarder

- En anden observation er, at leasing ligger på et væsentligt lavere niveau. Før finanskrisen blev der leaset nye aktiver ud for op mod 40 milliarder kroner i alle brancher. I 2013 lå vi på godt i 25 milliarder kroner i nysalg.

- Spørgsmålet er, om vi nogensinde kommer tilbage på samme niveau igen. Det vil i hvert fald tage noget tid.

- Leasing af lastbiler vil stige i takt med, at behovet for lastbiler stiger. Leasingmarkedet et spejl af økonomien.

- Danmarks økonomi ikke er oppe i samme gear som før krisen. Den udvikling, vi ser, er meget langsom.

- Det går fremad - men meget langsomt, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1