740 kroner til banken
Transportmagasinet sætter tal på kørselsafgiftens betydning for driftsøkonomien
Hver vognmand kan lave sin egen beregning ved at udskifte forudsætninger. Transportmagasinet tager udgangspunkt i fem elementer:
1) Km-afgift 150 øre/km
2) Lastbilen kører 50.000 km på afgiftsbelagte veje
3) Straksbetaling af afgiften (ingen garantistillelse)
4) Transportkøberne honorerer fakturarer efter 45 dage
5) Bankrente 8 %
Fremgangsmåden
Dette puttes ind i en formel: 50.000 * (1,50 kr.) * (45/365) * 0,08 = 739,73 kr.
Uden rentesatsen fås beløbet, som kassekreditten skal hæves med, nemlig 9246,58 kr. per lastbil.
Renteudgiften bliver nul, hvis staten yder en kredittid på 45 dage. Den bliver endnu større, hvis staten som i Tyskland kræver forudbetaling.
Til sammenligning regner man i vognmandsbranchen med et årligt overskud per lastbil på 20.-40.000 kroner (overskudsgrad 2-4 procent) ved en omsætning på en million kroner. Den ekstra renteudgift på 740 kroner skal hentes her. Det er mere end en uges overskud.
Modregning
Tre yderligere elementer er udeladt i skemaet for at holde beregningen simpel. Det er forholdsvis små poster, som for den gennemsnitlige vognmand opvejer hinanden:
6) Fjernelse af eurovignetten svarer til 10 øre/km
7) Administration 9 øre per km
8) Risikoen for transportkøbers konkurs én promille
Administrationsudgiften er sat til én procent af en anslået timepris på cirka 500 kroner.
Risikoen for tab på debitorer er rent gætværk og er kun medtaget for at vise, at man også skal vurdere kundernes soliditet, hvis vognmanden hænger på afgiften indtil fakturaen er honoreret.
Regnestykket
Herefter ser regnestykket således ud, hvor man selv kan udskifte de enkelte poster:
50.000 * (1,50 kr. 0,10 kr. + 0,09 kr.) * (45/365) * 0,08 * (1 + 0,01)= 735,53 kr.
Satsen vil blive gradueret, så 150 øre/km er et gennemsnitstal. Den nuværende vejbenyttelsesafgift (eurovignetten) har i alt seks satser opdelt efter euronorm og antal aksler.