23948sdkhjf

Færøerne vil selv styre overflyvninger

Færøsk folketingsmand advarer mod opsplitning af flyvekontrolzoner
Lagtinget i Tórshavn har besluttet at forhandle om hjemtagelse af kontrollen med den civile luftfart i færøsk luftrum, som i dag bestyres af Island efter aftale med Danmark.

Den beslutning strider mod den generelle tendens til at samle de nationale kontroller med den civile lufttrafik i store enheder på tværs af landegrænser.

Beslutningsforslaget var fremsat af det markedsliberale oppositionsparti Fremsókn, som blev stiftet i marts 2011 og vandt to af lagtingets 33 sæder ved valget i oktober 2011.

Formålet med overtagelsen er skabelse af 50-100 nye "knowhow" arbejdspladser på Færøerne og styrkelse af det færøske luftfartserhverv som helhed, hedder det i det vedtagne beslutningsforslag.

Hovedmanden bag forslaget er Janus Rein, som er pilot. Han estimerer antal overflyvninger til godt 55.000 sidste år, som skønnes at udgøre 50-100 millioner kroner af det statslige Naviairs omsætning. Det giver knap 1400 kroner i færøsk afgift per fly. En Airbus 380 vurderes at skulle betale op til 11.806 kroner til Færøerne på turen fra Doha til New York eller fra Dubai til Montreal.

Island får omkring 3/5 og Danmark 2/5 af afgifterne.

- Disse penge bør anvendes til at opbygge en god og stærk færøsk vejrtjeneste. Redningstjenesten bør også styrkes. Det er netop indtægter fra luftrumstjenesten, som Island i mange år har brugt til at etablere en stærk meteorologi- og redningstjeneste, anfører Janus Rein i forslaget.

På tynd is

Kun én færøsk politiker mener, at det er en dårlig idé at opsplitte luftkontrollen. Den tidligere lagmand (statsminister) og nuværende folketingsmedlem Edmund Joensen fra Sambandspartiet (som indgår i Venstres gruppe) mener, at lagtinget ikke har arbejdet seriøst med forslaget.

- Lagtinget bevæger sig på tynd i. Der er ingen afklaring om fornuften i at overtage administrationen af luftrummet. Forslaget er utilstrækkeligt og fuld af huller.

- Jeg vil arbejde videre med sagen. Min mission er at få fakta på bordet, så beslutningen ikke træffes ud fra ønsketænkning. Der er langt færre indtægter og arbejdspladser end hvad jeg får oplyst. Det vil snarere koste penge.

Mod ICAO og EU

- Ingen får gavn af specielle færøske løsninger, der går imod de internationale strømninger. Lagtingets og landsstyrets plan om overtagelse af administrationen af færøsk luftrum står i kontrast til den internationale tendens med færre og større flyvezoner, automatisering og store fremtidige investeringer, slutter Edmund Joensen.

Hans folketingskollega, socialdemokraten Sjúrður Skaale, støtter lagtingets vedtagelse om at udrede mulighederne for en færøsk overtagelse af kontrollen med flytrafikken.

Der er en lomme i en rundkreds på 60 sømil op til 7500 fods højde for fly til og fra Vagár Lufthavn, som Færøerne selv bestyrer.

Uklar midterlinie

Forslaget afdækker en nordatlantisk grænsestrid, da luftrumsgrænsen mellem Færøerne og Island ikke er klart defineret.

- Det mest sandsynlige er, at grænsen mellem Færøerne og Island følger sømilegrænsen mellem landene, og det er muligt, at luftrummet kan gå længere nord. Her kommer det an på, hvor langt mod nord man vil være i stand til at yde flyveteknisk bistand, vejrtjeneste og Search & Rescue-service, mener Janus Rein.

12 sømil

Der er ikke et luftrum, der er defineret (aftalt) som færøsk luftrum i medfør af de internationale aftaler og konventioner indgået i FN"s internationale luftfartsorganisation ICAO, fastslår transportminister Henrik Dam Kristensen i et svar til Edmund Joensen.

I givet fald skal Færøerne i givet fald ikke skal gøre sig håb om mere end luftrummet over selve øerne ud til 12 sømil grænsen, mener Henrik Dam Kristensen: - Det færøske luftrum har et meget begrænset omfang, og overflyvning af dette luftrum vurderes som yderst begrænset.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078