DTL får svar på tiltale fra vognmand i varebil
En 3.500 kg-vognmand tager til genmæle efter kritik fra DTL, der ønsker varebiler lagt ind under godskørselsloven.
Interviewet har fået "Frasse" til at reagere i et debatindlæg på Transportmagasinet hjemmesiden hvor han spørger, om det er unfair konkurrence, social dumping eller misundelse, der får DTL til at reagere.
- Jeg har med stor interesse lyttet til interviewet med John Vestenholm, da jeg selv kører i 3500 kg varevogn.
Rystet over anklage om social dumping
- Jeg kan til dels godt følge problemstillingen om konkurrenceforvridning; men jeg er godt nok meget rystet over, at der bliver antydet at manglende vognmandstilladelse er grund til social dumping og underbetalt udenlandsk arbejdskraft!
- Jeg tilbringer selvsagt mange timer på vejen og ser derfor tit, at det ikke mindst er Danmarks to største transport- og logistikgiganter med udenlandske nummerplader på bilerne og udenlandske folk bag rattet, der begår den sociale dumping.
- De gør det selvfølgelig af økonomiske årsager, det vil sige lønforhold. Disse firmaer er da i hvert fald omfattet af godstransportlovgivningen, så jeg forstår ikke DTLs egentlige anklage.
Ikke unfair
konkurrence
- Hvad konkurrenceforvridningen angår, må jeg lige minde om, at der er forskel på indtjeningen på en 3.500kg bil kontra én, der kan læsse mere. Netop grundet plads og vægtmangel.
- Hvis jeg for eksempel skulle lægges ind under en godstransportlovgivningen og betale de udgifter der hører til, kan jeg lige så godt lukke firmaet.
- Kunne det være, at DTL ved at stille et sådant lovforslag fik kontrol over et marked, som er knap så præget af stordrift? Transportgiganter der underbyder eller overtager konkurrenter har jo endnu ikke mulighed for i større grad at overskygge et marked, hvori der er frit spil, og hvor man kan komme billigt i gang.
- Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over de selvstændige erhvervsdrivende, for så bliver vi jo nødt til at spare andre steder.
Eftersom forsikringer, afgifter, brændstofregninger, værkstedsregninger og nye bilpriser ikke står til at ændre, men derimod kun stiger, vil det igen gå ud over sidste mand i fødekæden, det vil sige de ansatte og deres løn- og arbejdsforhold.
- Jeg håber der vil komme flere indlæg i denne debat, for vi bliver nødt til at få flere meninger i denne sag.
"Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over selvstændige erhvervsdrivende..."
Fra debatten på
www.transportmagasinet.dk