Ny Ford Ranger nu i Danmark
Verdens sikreste pick-up er landet i Danmark. Den nye Ford Ranger byder på rå off-road muskler, masser af landevejs-luksus og sikkerhed i verdensklasse.
Lastekapacitet er øget til 1,179 kg, og trækkræft til 3,35 ton. Den cruiser nemt gennem 80 cm. dybt vand. Den har masser af køreglæde og komfort.
Den nye Ford Ranger er udviklet i Australien. Den byder på nye motorer, ny gearkasse, nyt chassis, ny affjedring, nyt styretøj, nye bremser, nyt karosseri og nyt interiør. Udviklerne og ingeniørerne er ganske startet helt forfra med at konstruere en ny pick-up.
Målet har hele tiden været at skabe en pick-up, som har stærke terrængående egenskaber og samtidig tilbyder personbilens komfort. Ford Ranger er rå og praktisk, men udstråler samtidig sportslig elegance. Den er teknologisk avanceret og har en fantastisk sikkerhed, uden at være kedelig.
Rangeren er blevet testet grundigt undervejs. Ikke blot ved computer-simulationer, men også ude i den australske outback", på den argentinske pampas, på de tyske motorveje og i de svenske skove. Mere end én million kilometer har den tilbagelagt under alle tænkelige forhold.
Samtidig er Rangeren vokset i både bredde og længde. Den har klassens bedste plads- og last-forhold. Manøvredygtigheden på smalle landeveje og ved parkering er bibeholdt ved et helt nyt styrtøj, som blandt andet giver en meget kort rat-vandring.
Vokseværket har desuden åbnet op for masser af fralægningsplads i den elegante kabine. Der er intet mindre end 23 lommer, hylder, og forsænkninger, som kan rumme alt fra mobiltelefonen, en six-pack på køl til en laptop.
Flere muskler
Den nye Ranger byder på to motor-varianter.
Den mest kraftfulde er Fords nye, 5-cylindrede 3,2 liters diesel-motor med et moment på 470 Nm. Brændstofforbruget varierer fra 12 km/l med 150hk 4X4 med manuel gearkasse til 9,6 km/l med 200hk 4X4 med automatisk gearkasse. Forbruget er opgjort ved blandet kørsel.
Den 4-cylindrede 2.2 liters diesel-motor leverer 375 Nm og 150 hk. Særlige, såkaldt geometriske, turboladere sikrer en bredere moment-skala, hvilket bidrager til en bedre køreoplevelse ved lave omdrejninger og forbedret brændstoføkonomi.
Skift fra 4X2 til 4X4 sker ved et enkelt tryk på en knap på midterkonsollen.
Traction control
Traction Control understøtter Rangerens stabilitet ved at sikre korrekt bid på alle trækkende hjul. Systemet sikrer samtidig, at bilens moment bliver omsat til optimal trækkraft. Et frit spindende hjul bliver automatisk bremset for i stedet at lede motorens kræfter direkte over i de trækkende hjul.
Som en del af ESP-systemet, byder den nye Ranger på
Hill Descent Control, som hjælper føreren ved stejle nedkørsler,
Hill Launch Assist , som hjælper føreren ved start på stejle skråninger,
Trailer Sway Control, som sikrer trailer-stabilitet,
Adaptive Load Control, som sikrer maksimal stabilitet ved høj lastvægt,
Roll-Over Mitigation, som minimerer risikoen for at bilen vælter og
Emergency Brake Assist, som leverer øget bremsekraft ved nødopbremsning.
Sikkerhed i top
Den aktive og passive sikkerhed for såvel fører, passagerer og bløde trafikanter gav den nye Ranger 89 point hos Euro NCAP, hvilket er én af de højeste scorer det anerkendte test-institut nogensinde har tildelt en bil - på tværs af alle biltyper.
Gardin-airbags er standard og bliver udløst oppefra og ned for at yde maksimal hoved-beskyttelse til fører og passagerer ved en side-kollision. Gardinerne beskytter fra A-stolpen og helt til bagenden af kabinen.
Nye side-airbags bliver udløst fra siden af forsæderne og er designet med henblik på at yde maksimal beskyttelse af overkroppen hos fører og forsædepassager.
Desuden er en knæ-airbag standard i førersiden.
Den nye Ranger kommer i to forskellige chassis-udformninger RAP (Rear Access Panel) og Double Cab. Den kompakte Ford Ranger fås i Danmark kun som 4X4.
Ford Ranger fås fra 241.919 kroner for en Rap Cab XL 2.2 TDCi med 150 hk.