23948sdkhjf

DTL til kamp mod kørselsafgifter

Kørselsafgifterne bliver vores næste store udfordring. Regeringen har brudt løfter og vil nu gennemføre en socialdemokratisk mærkesag, tordnede adm. direktør Erik Østergaard på weekendens generalforsamling i DTL.
De kommende kørselsafgifter for person- og godstransport er en politisk udfordring, der kan vise sig kostbare for både samfundet og transporterhvervet, og en udfordring, som DTLs adm. direktør Erik Østergaard gjorde til "transportens fjende nummer et" ved weekendens DTL-generalforsamling i Horsens.

- Kørselsafgifterne har været en varm kartoffel på Christiansborg i lang tid. I februar 2009 blev de vedtaget og blev på den måde også til et klart løftebrud fra daværende skatteminister Kristian Jensen (V), som tre måneder forinden lovede transporten, at kørselsafgifter ikke ville belaste transporterhvervet yderligere.

- Skattestoppet gjaldt også for lastbilerne, sagde han - men det løfte holdt kun indtil en sen nattetime, da de afsluttende skatteforhandlinger fandt sted.

- Som det ser ud nu, er det lastbilerne, der kommer til at finansiere en del af regeringens og Dansk Folkepartis skattereform.

Halv milliard i administration

DTL anslår fra erfaringerne med Maut'en i Tyskland, at det vil koste en halv milliard kroner i administration at kradse kørselsafgifterne ind fra de danske transportvirksomheder.

- Det er helt ude af proportion og en ekstrem dyr måde at opkræve skat på, påpegede Erik Østergaard.

- Vi ser her en borgerlig-liberal regering, vende på en tallerken. For få år siden var regeringen lodret modstander af kørselsafgifter. Nu gør den sig til bannerfører for en socialdemokratisk mærkesag med det eneste formål at kunne opkræve mere skat – og på en samfundsøkonomisk ineffektiv måde vel at mærke.

Dansk løsning a la tysk Maut

Bedre miljø og mindre trængsel er noget af det, man kan opnå med kørselsafgifter, hvis de indføres intelligent og ikke som i Tyskland, hvor Maut’en bare er en nytteløs ekstra-afgift på transport.

- Den danske regering vil indføre en løsning i stil med den tyske, og dermed vil der ryge flere hundrede millioner kroner årligt ned i et sort hul til administration, når afgiftssystemet indføres i anden halvdel af 2012, sagde Erik Østergaard.

DTLs kritik af kørselsafgifterne kommer på baggrund af det store skatteforslag, som regeringen fremlagde den 5. maj 2010. Det indeholder et relativt ukonkret forslag om, at lastbiler fra midten af 2012 – altså om to år – skal til at betale for hver kørt kilometer.

Hallo - er der nogle hjemme

- Det blev meddelt, at regeringen vil sende betalingssystemet i udbud, fordi Danmark ikke selv skal udvikle et system.

- Det betyder, at der kun er få leverandører i verden, der kan levere. Det betyder også, at der kommer nogle mega-høje administrationsomkostninger for at kradse de ekstra 600 millioner kroner ind om året, som det er planen at gøre – oven i de 400 millioner kroner, som vognmandsbranchen i forvejen betaler i vejbenyttelsesafgift.

- Jeg må udbryde som skærmtrolden Hugo: "Hallo – er der nogen hjemme?"

At bruge en halv milliard kroner på at opkræve lidt over en milliard kroner.

Kritik af kontrol

Erik Østergaard kritiserede også kontrollen af udenlandske lastbilers ulovlige cabotage-kørsel i Danmark – det vil sige ulovlig indenrigskørsel i Danmark foretaget af udenlandske vognmænd – samt kommuners stigende antal forhindringer for effektiv city-distribution med lastbiler.

Til gengæld roste DTL-chefen regeringens kommende store investeringer i nye baner og veje.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078