23948sdkhjf

Far for 15 chauffører

Vognmand Kim Sand Andersen i Kastrup foretrækker titlen far, frem for arbejdsgiver. Det fortæller noget om vognmandens positive indstilling overfor medarbejderne.
Udover at drive sin vognmandsforretning, der tæller 19 biler og nogle få trailere, er Kim Sand inkarneret fan af alle kategorier lastbiler. Det ses med al tydelighed i garagen på Amager, der blandt andet huser to flot restaurerede Volvo-lastbiler og på kontoret, som er præget af hundredvis af modellastbiler.

- Der var engang, hvor det var ligeså interessant at være vognmand, som at samle på veteran- og modelbiler fastslår Kim Sand.

- eg kan ikke mindes en tid,der bare minder nogenlunde om de seneste to ås tilbagegang i transportbranchen. Det er jo ikke ligefrem befordrende at se de mange gamle hæderkronede vognmandsforretninger og andre virksomheder, der har været nødt til at dreje nøglen om. Feltet vokser fra dag til dag.

- Det store spørgsmål er, hvornår vi kommer til at opleve noget, der bare ligner opgangstider, siger vognmanden fra Kastrup på Amager, der trods alt har klaret skærene med effektiviseringer og optimal opmærksomhed rettet mod driftsbudgettet.

- Desværre er konkurrencen blevet så hård, at kunderne kun interesserer sig for priser. Service og lignende ydelser har ikke længere nogen værdi. Derfor er det sværere end nogensinde, at holde konkurrenterne væk, beklager Kim Sand sig.

- Jeg sætter stor pris på sine stabile chauffører. Uden dem havde jeg nok været nød til at lukke forretningen, som jeg i dag styrer fra min mobiltelefon.

Personbilmekaniker

Selvom Kim Sands far var vognmand, kunne den daværende unge københavner ikke læse i kortene, at han skulle følge i farmands spor. I stedet gik han lære og blev udlært personbilsmekaniker. Det var i 1982, at Kim Sand fik lyst til at blive chauffør. Den del af hans voksne liv foregik hos forskellige københavnske vognmænd, som transporterede næsten alle former for blandet gods.

To år senere – i 1984 - etablerede Kim Sand sig så småt som selvkørende vognmand. Den gang med en kassebil.

Siden er forretningen vokset stille og roligt til sin nuværende størrelse med 19 trækkende enheder, der består af syv forvogne, fem sættevognstrækkere og syv kassebiler under 3500 kg totalvægt. For de tunge køretøjers vedkommende er transportopgaverne primært kørsel med stykgods vest for Storebælt og ad-hock opgaver, herunder ekspreskørsel for luftfartsselskaber og speditører, som har hørt til kundekredsen i mange år.

- For nogle få år siden beskæftigede jeg mig også med eksportkørsel, men det hørte op, i samme øjeblik det gik op for mig, at en eksportbil ikke engang kunne køre sit eget dækningsbidrag hjem.

- Min regnemaskine kunne i hvert fald ikke finde frem til andet end underskud, husker Kim Sand.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062