Tænker søtransport ind i alle transporter
Hos Blue Water tror man på, at de mere miljøvenlige sø-transporter vil vinde frem, selv om de ikke er lige så hurtige som lastbiltransporterne.
- Det handler om at tænke miljøvenlighed hed i alle transporter, forklarer Niels Tolstrup fra Blue Water Shipping.
- Det betyder, at man skal have søtransport ind i transporterne, hvis det er muligt. På den måde kan man nemlig få reduceret en transports CO2-udslip.
Som eksempel nævner han, at en transport fra Bilbao til Oslo kan foregå med en kombination af bil, skib og bil. Den vil have et CO2-udslip, der er 45 procent lavere end en ren biltransport fra Bilbao til Oslo.
Europæiske destinationer
En kombineret sø/bil-transport fra Amsterdam til Oslo vil bruge 31 procent mindre CO2 sammenlignet med en biltransport hele vejen.
- Geografisk er produktet målrettet europæiske destinationer, der ligger 50-150 km fra havnene og jernbaneomladningsstederne. Det er disse afstande, hvor produktets konkurrenceevne er højest, siger Niels Tolstrup.
Indledningsvis tilbydes transport fra Norditalien og det tyske Ruhr-distrikt pr. bane/sø- kombination til Sverige, Norge, Storbritannien og Irland ligesom sø/bane forbindelserne til destinationer i for eksempel Rusland og Kasakhstan også tilbydes fra hele Europa.
Blue Water er i stand til at tilbyde bil/sø-udstyr til al slags gods, både tørgods og kølegods.
- Vi ønsker at spille en aktiv rolle i forbindelse med udvikling af konceptet, siger Niels Tolstrup.
- Vi kan også kombinere vores containertilbud med trailerløsninger, hvorved kunderne kan købe alt på et sted, både de hurtige og hyppige trailerløsninger og de lidt langsommere, men billigere og miljøvenligere containerløsninger.