Med kæmpekran på ryggen
Der synes ikke at være grænser for størrelser af lastbilkraner. Et klart bevis herpå er 220 tonmeter Effer-kran, som P.E. Kristensen for nylig fik leveret på et Volvo FH16 chassis
I dag har kranproducenterne udviklet kraner med mere end dobbelt kapacitet. Det betyder også, at nutidens kæmpekraner på lastbilchassiser er blevet så kraftige og tunge, at de bliver indregistreret som blokvogne. Måske er de snarere mobilkraner end lastbilkraner! Det vil egentlig ikke blandt mig i, men blot konstatere, at der i begge tilfælde er tale om arbejdsredskaber.
Vognmand P. E. Kristensen har netop fået en ny kæmpe Effer-kran på et Volvo lastbilchassis, nærmere betegnet et FH16 540 6x4 chassis med fuld luftaffjedring. Køretøjet måtte igennem en større ombygning, før det kunne blive transportmiddel for Effer-kranen.
Eftersom vognmandens krav var så optimal klassifikation som muligt, blev der tale om et 5-akslet chassis med vejvenlig affjedring: altså fuld luftaffjedring. Et sådant chassis findes ikke i Volvos originale produktprogram, så det færdigbyggede chassis blev baseret på et luftaffjedret 6x4 chassis suppleret med to ekstra aksler: en anden foraksel og den bageste aksel, som i øvrigt er hydraulisk drejbar.
Således er der tale om et chassis med tre styrende aksler med følgende akseltryk: 2x9 ton på forakslerne, 2x12 ton tandembogien og 7,8 ton akseltryk på den 5. og bageste aksel. Det er meget tæt på et samlet akseltryk, som giver tilladelse til en tophastighed på 60 km/t.
Udover den nævnte akselkonfiguration er chassiset monteret med Volvos unikke "innerliner" frontoverhæng, som forlænger den forreste del af chassisrammen med 400 millimeter. Frontoverhænget anvendes til frontmonteret udstyr som eksempelvis pumper, trækkroge og store lastbilkraner. I sidstnævnte tilfælde primært for at opnå maksimal stabilitet når kranen arbejder foran førerhuset.
Apropos stabilitet skal tilføjes, at køretøjet har fire meget kraftige sidestøtteben og to stærke bagstøtteben.
Stærk og smidig
Jesper Rasmussen, der er fører på den nye kranbil/blokvogn, er tæt på at fejre 25 års jubilæum som chauffør på adskillige kranbiler. Som sådan har han høstet enorm erfaring og fulgt godt med i kranernes udvikling.
- Jeg har haft dette køretøj i en måneds tid og er faktisk meget overrasket over dens styrke, som er nem at dosere, siger han.
- Selv om kranen er både stor og tung, er den nem at håndtere herfra stilladset. Når jeg eksempelvis hejser emner ned mellem el-tråde og diverse barduner, kan jeg halvere kranens hastighed direkte på den trådløse radiostyring.
Lang rækkevidde
Kranens samlede rækkevidde er på 54 meter fordelt med 27,5 meter fra hovedarmens seks hydrauliske udskud og 26,5 meter i flyjibbens ligeledes seks udskud. Flyjibben har i øvrigt også et tre meter langt manuelt udskud.
- Med fuld længde og i lodret vinkel råder jeg over en løftekapacitet på et ton, mens den kan klare 750 kg. når hovedarmen og flyjibben er sat i 90 graders vinkel. Det er faktisk ret godt, siger Jesper Rasmussen.
- Når kranen står vandret er løftekapaciteten 8.600 kg med 13,10 meter udlæg, 2.350 kg med 27,07 kg udlæg og 530 kg med 57 meter inklusive det manuelle udskud.
Desuden er kranen monteret med et 2,7 ton spil med 130 meter stålwire.
Vænne sig til luften
Undertegnede har prøvekørt og testet hundredvis af varebiler og lastbiler, herunder også indtil flere Volvo FH 16; men det er første gang, at jeg har prøvekørt en Volvo lastbil indregistreret som blokvogn med 51 ton totalvægt og en maksimal lovlig tophastighed på 60 km/t.
Hvis man ser bort fra opbygningen, som jeg i øvrigt ikke har certifikat til, fandt jeg egentlig ingen forskel på at køre denne 51 ton tunge FH16 blokvogn og et "almindeligt" 48 ton FH16 vogntog. Man skulle lige vænne sig til den fulde luftaffjedring på alle aksler.
Chauffører der har prøvet at køre eksempelvis en 8x4 forvogn med fuld luftaffjedring ved, at det kræver en vist antal kilometers tilvænning. Man skal ligesom glemme, at bilen "sejler" ved ligeud kørsel, krænger i kurverne og dykker kraftigt, når der bliver trådt hårdt på fodbremsen.
Det var også min fornemmelse, men den forsvandt dog ret hurtigt til fordel for bilens generelle fine køreegenskaber og lette manøvrering.
Godt gearskifte
Med hensyn til manøvrering vil jeg ikke undlade at nævne den største overraskelse; en udvendig vendediameter (fra mur til mur) på kun 18,7 meter.
Den 540 hk stærke 16 liters rækkemotor er naturligvis kombineret med Volvos unikke semiautomatiske gearskifte, I-Shift - og netop dette gearskifte betegner chauffør Jesper Rasmussen som den allerstørste gevinst på den del af blokvognen, der står Volvo på.
- Det er simpelthen noget af det bedste, jeg har kørt med. Da motoren kaster rigeligt effekt af sig, er der faktisk kun én ting, som kunne gøre Volvoen bedre: Et højt Globetrotter førerhus i stedet for det lange lave førerhus, som jeg ikke kan stå oprejst i, slutter Jesper Rasmussen.