23948sdkhjf

Dansk nej til lodsrabat

De største partier afviser at efterligne Tysklands nedsættelse af lodstakster med 10 procent. Den tyske hjælpeordning betragtes som EU-stridig statsstøtte.
Den tyske stats rabat på lodser har udløst et krav fra Danske Havne om en tilsvarende foranstaltning herhjemme. Den tyske trafikminister Peter Ramsauer har sænket lodstaksterne med 10 procent fra 1. april 2010 til 31. marts 2011. Derefter halveres rabatten til 5 procent resten af 2011.

- Vi vil bringe sagen op politisk over for forsvarsministeren og forsvarsudvalget, som har med lodser at gøre, oplyser sekretariatschef Tom Elmer Christensen, Danske Havne.

Kasseapparatet står dog ikke åbent på Christiansborg. Både Venstre og Socialdemokratiet indskrænker sig til at udtrykke forståelse.

- Jeg er meget i tvivl om, at den tyske ordning er i overensstemmelse med EU-lovgivningen, siger formanden for Folketingets trafikudvalg Flemming Damgaard Larsen (V).

- Det kan ligne ubillig konkurrence, hvor man bruger offentlige midler til at nedsætte prisen på lodser. Det er ikke en politik, vi vil indskibe os på i Danmark,

Han er åben for justeringer og smidigere procedurer, der kan fjerne havneomkostninger, men der bliver ikke tale om at staten overtager opgaver såsom håndtering af sediment.

Underskud skal dækkes

Søfartsordfører Niels Sindal (S) er på samme linie. Lodstaksterne blev ændret i november på grund af underskud. Han kritiserer regeringen for at have privatiseret lodsvæsenet. Samtidig betvivler han, at den tyske prisnedsættelse på lokal lodsning flytter gods fra danske til tyske havne.

- Prisen for lodseriet er nedsat så meget, at der er underskud på 100 millioner kroner. Derfor er man nødt til at tage flere penge for lodseri, hvis det skal hænge sammen.

- Jeg har fuld forståelse for havnenes økonomiske problemer, men vi må ikke give statsstøtte, siger Niels Sindal og afventer Danske Havnes regnestykker.

Små skibe belastes

I efteråret 2009 sænkede det statslige Danpilot sine takster for lodsning af store og mellemstore skibe, der anløber Kalundborg, Århus og Fredericia.

- Det skete for at de kunne konkurrere med det private lodseri Associated Danish Pilot Service; men samtidig blev taksterne forhøjet med 100-250 procent for de mindre skibe, og det er helt uacceptabelt, siger Tom Elmer Christensen.

- Disse takstforhøjelser ønsker vi ophævet.

- Den aktuelle sag fra Tyskland peger på behovet for en grundlæggende revision af de danske regler for lodsning, inden Danpilot får oparbejdet endnu et underskud på 100 millioner kroner.

- Vi ønsker regler for lodsning, så opgaven afstemmes efter lastens potentielle fare for miljøet ved en ulykke. Samtidig ønsker vi landbaseret lodsning, der er væsentligt billigere og med fordel kan anvendes af den mindre skibsfart, fortsætter Tom Elmer Christensen.

Sekretariatschefen ser intet formål med at indbringe Tysklands midlertidige takstsænkning for EU-kommissionen som en statsstøttesag, da sikkerhed og forureningsforebyggelse er et nationalt anliggende.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093