23948sdkhjf

Politisk opbakning til højere vægtgrænser

Vejdirektoratet er i gang med undersøgelse, der kan føre til mere effektiv udnyttelse af tunge køretøjer med totalvægt over 48 ton
Vejdirektoratet og den gamle Færdselsstyrelsen (nu Trafikstyrelsen) er i gang med en undersøgelse om akseltryk og totalvægte for lastbiler.

I alt er der afsat tre millioner kroner til undersøgelsen, som skal præsenteres til efteråret.

- Højere totalvægt og akseltryk vil give mulighed for at køre med mere gods på den hver lastbil. Det er et vigtigt element i bestræbelserne på at reducere CO2-belastningen, anfører cheføkonom Ove Holm, DTL.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) fremhæver argumenterne for bedre transport- og energiøkonomi og mindre trængsel ved højere totalvægt.

- Venstre er meget optaget af, at samfundet og erhvervslivet snarest høster fordelene ved en højere tilladt totalvægt i form af mindre energiforbrug og forbedret transportøkonomi, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- En højere totalvægt vil være et væsentligt bidrag til en grønnere godstransport, ganske som modulvogntogene er det. Jeg vil derfor følge sagen nøje, så vi i efteråret kan træffe en beslutning.

Fire punkter

Undersøgelsen omfatter:

• merudgifter til vejvedligeholdelse og broer,

• teknisk vurdering af mulige forstærkninger af bygværker,

• effekter for transporterhvervet og andre transportformer,

• miljømæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser.

Færre grusbiler

Flere trafikpolitikere fik nærmest en åbenbaring, da to repræsentanter for H.J. Hansen Genvindingsindustri opsøgte trafikudvalget for to år siden og forklarede, hvorfor det er en god idé at lade grænsen for totalvægt være den samme som det, lastbilen er konstrueret og godkendt til - Det vil sige 48 eller 60 ton mod den nuværende maksimale vægtgrænse på 48 ton.

En højere vægtgrænse for 18,75 meter lange lastbiler ville først og fremmest gavne tunge transporter som jernskrot og grus.

Antallet af kørsler med jord- og entreprenørbiler ville falde med 10 procent hos H.J. Hansen, skønnede firmaets logistikchef Peter Terp dengang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125