23948sdkhjf

Nye regler ved ulykker med farligt gods til søs

Bred opbakning til IMO's nye regler for erstatning ved ulykker til søs, hvor farlige og forurenende stoffer kan lave omfattende skader. Ny konvention forbedrer ofrenes muligheder for erstatning.
Der er fundet en løsning på de problemer, der har medført, at den såkaldte HNS-konventionen fra 1996 aldrig er trådt i kraft.

HNS-konventionen var netop rettet mod at skabe et klart internationalt regelsæt, der skulle træde i kraft ved forureningsulykker. Desværre var mulighederne for at leve op til konventionens krav svære, og en række lande tilsluttede sig derfor aldrig.

Danmark har været en meget aktiv part i arbejdet med at få de nye regler på plads. Søfartsstyrelsen, som har forhandlet på Danmarks vegne, fremlagde det afgørende forslag til løsning af spørgsmålet om betaling for emballeret gods. Det er blandt andet det forslag, der nu er vedtaget.

- Jeg er meget tilfreds med resultatet, siger vicedirektør Birgit Sølling Olsen, Søfartsstyrelsen, som var med til at få de regler igennem. Det foregik på en international diplomatkonference den 26. - 30. april 2010 i London, hvor Søfartsstyrelsen også blandt arrangørerne.

- Vi har nu sikret, at ofre for en HNS-ulykke nu får et erstatningssystem, der ligner det, der gælder for ofre for olieforurening.

To-strenget erstatningssystemet

HNS-stoffer er en række stoffer, der omfatter kemikalier, som kendes fra husholdningen, gødning og stoffer som benyttes af den kemiske industri.

Konventionens erstatningssystem er to-strenget.

For det første skal skibe, som transporterer HNS-stoffer, have en ansvarsforsikring.

For det andet oprettes en international HNS-fond, der skal dække erstatningskrav, der overstiger redernes ansvarsgrænse.

Det er importørerne af HNS-stoffer, transporteret i bulk, der skal bidrage til fonden. Svarende til den ordning, der gælder ved transport af tung olie.

Redernes ansvar forhøjes

De nye regler tager hensyn til de lande, der ikke har ratificeret, fordi de fandt, at konventionen var administrativt besværligt - ikke mindst når det drejede sig om at holde styr på importen af særlige stoffer, der blev transporteret til søs i emballeret form.

Det betød, at nogle lande havde problemer med at sikre, at importørerne af disse stoffer også betalte til den internationale HNS erstatningsfond. Som en konsekvens heraf fritages disse importører nu for at betale til fonden. I stedet for forhøjes rederens ansvar for skibe, der transporterer HNS-stoffer i emballeret form, ligesom de andre HNS-importører også må være med til at dække for skaderne ved disse stoffer.

2,1 milliarder kroner

Ved det enkelte uheld kan der samlet dækkes skader for i alt 250 millioner Special Drawing Rights (SDR), der svarer til cirka 2,1 milliard danske kroner.

Rederens ansvar varierer med skibets størrelse. Den øverste ansvarsgrænse for de store skibe er 100 millioner SDR, cirka 840 millioner danske kroner.

Transporterer skibet HNS-stoffer i emballeret form er ansvarsgrænsen for det enkelte skib nu blevet forhøjet med 15 procent, og den øverste ansvarsgrænse for disse stoffer er nu 115 millioner SDR (cirka 974 millioner danske kroner).

Hvis skaderne overstiger rederens ansvarsgrænse dækkes de af fonden, så det har ingen betydning set i forhold til ofret, om der er tale om det er et stort eller et lille skib, der har lavet skaden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079