23948sdkhjf

Den første varebil på el

Mercedes-Benz er klar med et grønt alternativ til den traditionelle varebil. Danmark er udvalgt som testland for den nye El Vito.
El-bilerne begynder efterhånden at gøre deres indtog i Danmark, men endnu er det kun få el-drevne varebiler, der kører rundt på de danske veje. Hvis det står til Mercedes-Benz, vil det snart ændre sig. Den tyske bilproducent lancerer nu sin velkendte Vito i en el-drevet udgave i begrænset antal, der hverken udleder CO2 eller skadelige partikler:

- Alle er enige om, at CO2-udledningen fra transportsektoren skal være mindre, siger Christian Devantier, der er salgschef for varebiler i Mercedes-Benz Danmark.

- Med den nye Vito fra Mercedes-Benz får virksomheder og offentlige myndigheder en reel mulighed for at anvende en transporter, der har sine velkendte kvaliteter i behold - men med en klart grønnere profil, og hvor overskydende elektricitet udnyttes effektivt til gavn for alle.

Ifølge Christian Devantier vil den nye Vito kunne lades op om natten, når der er overskud af energi.

- Tidligere har denne strøm ikke kunne lagres, men det kan den nu. Derfor kan overskydende elektricitet om natten bruges af elbiler om dagen.

Med en topfart på 80 km/t. er den nye Vito bedst til kørsel i og omkring større byer, hvor varebilen er ideel til eksempelvis bydistribution og andre opgaver i tæt beboede områder:

- El-biler er et oplagt modsvar til de problemer, som København oplever med luftforurening. Derfor er vi overbeviste om, at flere vil være interesserede i dette grønne transportalternativ, siger Christian Devantier.

Danmark som testland

Allerede fra 2011 kan den el-drevne varebil fra Mercedes-Benz opleves i Danmark. Mercedes-Benz har nemlig valgt Danmark som et af testlandene for den nye Vito. Det er en beslutning, der glæder den danske Mercedes-salgschef.

- Der er stigende interesse for grønne alternativer herhjemme, og vi forhandler i øjeblikket med et par firmaer, som er interesserede i at prøve de første el-biler.

- Jeg forventer, at de første El-Vito’er kommer hertil i slutningen af 2010, og at vi i Danmark i alt vil se 10-20 el-biler køre i testperioden.

-Meningen er af bilen vil blive sendt i serieproduktion i 2012, når vi har høstet erfaringerne fra blandt de danske kunder.

Mercedes-Benz håber, at der fra politisk hold fortsat vil være opbakning til elbiler i Danmark. Regeringens nye program har foreløbigt lagt op til at fortsætte afgiftsfritagelsen for eldrevne biler frem til 2015.

- Derudover er det selvfølgelig helt afgørende, at man fra politisk hold gør sit for at hjælpe elbilerne på vej, blandt andet ved også fremover at holde fast i den nuværende afgiftsfritagelse, siger Christian Devantier.

Mercedes-Benz vil i forbindelse med lanceringen af sin nye eldrevne varebil opstille ladestationer forskellige steder i landet i samarbejde med de kunder, der skal køre forsøgene.

El Vito

Mål: L 4993 mm, B 2253mm, H 1902mm. (som en dieseldrevet Vito).

Topfart: 80 km/t.

Lastkapacitet: 900 kg. (som en dieseldrevet Vito).

• I 2011-2012 kommer den nye El-Vito til Danmark.

• Den el-drevne Vito kører op til 130 km på en opladning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128