Regeringen fjerner udlånsordningen
Udlån af chauffører mellem to danske vognmandsfirmaer strider mod EU-lovgivningen, mener regeringen, men DI Transport og ATL mener, at det er uheldigt at fjerne ordningen.
- Det fremlagte lovforslag rammer desværre på en række områder ved siden af målet. Det går ud over de mindre danske vognmænd, der kører efter reglerne og aflønner efter den gældende overenskomst, siger DI Transports direktør Michael Svane.
- Udlånsordningen kan i dag benyttes mellem to virksomheder i forbindelse med sygdom eller ekstra opgaver. Den fleksibilitet bliver nu fjernet, selv om begge parter overholder gældende overenskomst, forklarer Michael Svane.
I strid med EU
Regeringen anfører i lovforslaget, at udlånsordningen er i strid med EU-lovgivningen, da den kun omfatter danske virksomheder.
- Vi er enig i, at man skal overholde EU-reglerne, men udlånsordningen kan godt holdes inden for EU-reglerne, uden at den kan benyttes til at omgå overenskomstkravet i godskørselsloven. Det bærende princip er stadigvæk, at når man kører med dansk lastbil i Danmark, så skal man aflønne efter gældende overenskomster, siger Michael Svane.