23948sdkhjf

Tysk vejskat på personbiler

Tyskland har fredag vedtaget at indføre en vejskat på personbiler fra 2016. Vejskatten rammer reelt kun udenlandske bilister, og er dermed i strid med EU-lovgivningen, mener FDM, der frygter, at andre EU-lande også vil indføre betaling for at køre på vejene.
Med et klart flertal vedtog den tyske Bundestag fredag at indføre en vejskat, den såkaldte PKW-Maut, der træder i kraft den 1. januar 2016. Hermed skal personbilerne også til at betale penge for at køre på den tyske Autobahn og statsvejene. Det har lastbilbranchen skullet i årevis.

Pengene vil blive opkrævet igennem en mærkat-ordning i forruden. Udenlandske bilister har mulighed for at købe en motorvejsmærkat for ti dage, to måneder eller et helt år.
Med vedtagelsen sættes der et foreløbigt punktum for det kontroversielle forslag, som reelt kun vil ramme udenlandske bilister, da tyske bilisters betaling vil blive modregnet i deres årlige ejerafgift.

Modstand fra flere EU-lande
Af samme årsag har forslaget fra begyndelsen mødt modstand fra flere EU-lande og flere europæiske bilklubber herunder FDM.

- Det er ingen hemmelighed, at FDM fra begyndelsen har været modstandere af forslaget, siger afdelingsleder i FDM, Torben Lund Kudsk.

- Vi mener, at afgiften er diskriminerende, da den reelt kun vil ramme udenlandske bilister og således er i strid med EU-traktaten. Udenlandske bilister lægger allerede i dag flere penge i brændstofafgifter i Tyskland, end deres slitage på vejene koster.

Frygt for at det spreder sig
- Derudover kan vi godt frygte, at vejskatten vil sprede sig til andre EU-lande, og helt principielt mener vi, at det strider mod hele tanken om fri bevægelighed i EU.

Med den nye vejskat forventer den tyske regering at hente 700 millioner euro om året. Beregninger fra det tyske Transportministerium har imidlertid vist, at provenuet, blandt andet på grund af store administrative omkostninger, højst sandsynlig kun bliver det halve.

Andre beregninger fra FDMs tyske søsterklub ADAC har endda vist et endnu lavere provenu, og at vejskatten ligefrem kan ende med at blive en samfundsøkonomisk omkostning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062