Balance i regler for særtransporters udsyn
ITD’s netværk for særtransporter er parat til at påtage sig et større ansvar for sikkerheden ved transporter med overlængde.
Netværket hilser især tilpasningen af reglerne for udsyn velkommen, således at der fortsat kan anvendes kameraløsninger som alternativ til en ekstra bagvedkørende ledsagebil. Vurderingen af, hvilken løsning man går efter i den enkelte transport, bør ligge hos den professionelle særtransportør, mener ITD.
- Der er sund fornuft i at indføre denne tilpasning af reglerne, der blev kraftigt strammet op ved den seneste revision, siger Jørn Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.
- Der synes ikke at være statistisk eller faktuelt belæg for, at de kameraløsninger, som mange transportvirksomheder har investeret i de seneste år, medfører problemer i form af flere uheld eller skader.
- Tilpasningen skal selvfølgelig ses i sammenhæng med, at det fortsat er muligt at erstatte eller supplere kameraløsningen med en ekstra følgebil i de situationer, hvor det ikke er muligt at etablere det fornødne udsyn ved hjælp af kameraløsninger, eller hvor sikre kameraløsninger ikke er til rådighed,
Dyrt med ekstra følgebiler
- Ekstra følgebiler koster penge, og selv om sikkerheden altid kommer først, bør kravene ikke være strammere end, at almindelig sikkerhed tilgodeses tilstrækkeligt, siger Jørn Henrik Carstens.
- Blandt de 4-5 større transportører i ITD’s medlemskreds estimeres en merudgift på op mod 100 millioner kroner eller mere årligt til supplerende følgebiler. Det er en merudgift, som vil belaste danske industrivirksomheders konkurrenceevne uden faktuelt belæg for, at trafiksikkerheden højnes. Det sidste medlemmerne ønsker, er uheld undervejs, men de er samtidig parate til løfte deres del af ansvaret, siger Jørn Henrik Carstens.
ITD positiv over for blokvognsfordel
I den anden del af høringssvaret hilser ITD’s netværk tilpasningen af reglerne for tilladelsesfri særtransport med blokvogne og tomkørsel med blokvogne velkommen, fordi det dermed gøres administrativt nemmere at anvende blokvogne på lige fod med registrerede vogntog.
Det er desuden positivt, at kørsel med ubelæssede blokvogne, der overskrider største længde og bredde i dimensionsbekendtgørelsen, gøres tilladelsesfri på lige fod med registrerede vogntog - således at det gøres enklere at afhente gods, returnere med tom blokvogn og positionere blokvogne i forbindelse med deres anvendelse.