Ratekollaps på containerfarten
Rederier er ramt af rekordlav spotrate på containere fra Asien til Nordeuropa
Indekset, der viser spotpriserne på containerfragt på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden, faldt sidste uge for sjette uge i træk og er nu nede i 763,95 - det laveste nogensinde.
Onsdag 1. april skulle en række rateforhøjelser fra Maersk Line og konkurrenterne ellers være trådt i kraft, blandt andet på ruterne fra Asien til henholdsvis Nordeuropa og USA, men de er tilsyneladende udskudt eller slået fejl.
Ifølge Seaintel er fem af de ni dybvandsruter i indekset nu på laveste niveau i mere end tre år.
Rederierne har den fordel, at prisen på brændstof er langt lavere end sædvanligt, men en rekordlav spotrate på eksempelvis 511 dollar pr. 20-fods container fra Asien til Nordeuropa må alligevel være tæt på tabsgivende for i hvert fald nogle rederier, konkluderer finans.dk.
Problemet er , at der stadig er væsentlig overkapacitet og ingen udsigt til bedringer, med mindre efterspørgslen stiger.
- I sådan et marked vil rederierne fortsat underbyde hinanden for at fylde deres skibe, indtil de rammer tabsgivende niveauer, hvor ingen (fornuftige) rederier går lavere, med mindre det er i håbet om at vinde markedsandele - en uholdbar idé, siden kunder skaffet ved at underbyde sjældent er særligt loyale, skriver Seaintel.
Det ugentlige SCFI-indeks har i snit ligget på 970,3 siden nytår, et fald på 9,5 pct. i forhold til niveauet i hele 2014.