23948sdkhjf

Lastbiler er ikke kun til landevej

Lastbiler vinder frem i det danske landbrug til forskellige transportopgaver.
I dag foregår en stor del af transportopgaverne i det danske landbrug med lastbil, hvor især gylle-, dyr-og kornafgrøde-transport varetages af lastbiler.

Rigtig mange større gårde og maskinstationer har i løbet af de sidste fem til ti år fået en mindre eller større vognmandsforretning op og stå, skriver Maskinbladet.

Fælles for transportopgaverne er, at det hele foregår på fast vej. Transporten er hurtigere end hvis den blev udført med en traktor, og lastbilerne kan både kører på motortrafikvej samt motorvej.

- Desuden giver lastbilerne også et bedre image i trafikken, og vigtigst af alt, så er dieselforbruget lavere på lastbilerne end traktorer, påpeger Thomas Kier, salg og rådgivning hos Stroco-Agro, over for Maskinbladet.

Lavere forbrug
- Typisk ligger dieselforbruget cirka fem til otte liter i timen under en traktors forbrug, forklarer Thomas Kier, og henviser til udviklingen i Tyskland, hvor maskinstation benytter lastbilerne til mange forskellige opgaver som udkørsel af staldgødning og transportkørsel ved ensilering, hvor lastbilen også kører i marken.

Thomas Kier fremhæver også et væsentligt længere serviceinterval på lastbiler sammenlignet med traktorer.

- Det typiske serviceniveau ligger på 1.000 timer på lastbiler, mens traktorer ligger på 500 timer, og reservedele er ofte også billigere til lastbiler sammenlignet med traktorer, da der produceres flere lastbiler end traktorer.

- Lastbilerne kan leveres med trinløst gearskifte fra 0 til 20 kilometer i timen, som giver fordele i marken.

Har begrænsninger
- Den største begrænsning er nok køre/hviletiderne, som i mange tilfælde vil kræve to chauffør til hvert køretøj, siger Thomas Kier i Maskinbladet.

- Desuden skal en lastbil synes hvert år. Endelig kræves stort kørekort for at kører lastbilerne uden for marken.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078