To mulige linjeføringer over Vestfyn i spil
Vejdirektoratet har optimeret to linjeføringer for den kommende jernbane over Vestfyn.
Der arbejdes fortsat med to alternativer, hvor den ene linjeføring på det meste af strækningen løber på den nordlige side af motorvejen, og den anden linjeføring forløber på det meste af strækningen på den sydlige side af motorvejen.
- Vi har arbejdet intenst på at forbedre de to linjeføringer fra forundersøgelsen, så banen kommer til at genere mindst muligt, men samtidig lever op til forudsætningerne i Timemodellen, som den kommende baneforbindelse jo bliver en vigtig del af, siger projektleder Leif Hald Pedersen fra Vejdirektoratet.
- I den indledende høringsrunde blev der rejst mange problemstillinger, og med de udpegede linjeføringer søger vi at imødekomme en del af dem blandt andet i forhold til Ravnebjerg og kirken og industrivirksomhederne i Ejby, fortsætter Leif Hald Pedersen.
Skaber samlet transportkorridor
Den kommende bane over Vestfyn skal give en rejsetidsbesparelse for tog på 6,5 minutter og forkorte banen med cirka fire kilometer. Den skal etableres som en højhastighedsbane til 250 km/t. Samtidig skal banen ligge så tæt på motorvejen som muligt, så der etableres en samlet transportkorridor med henblik på at mindske de miljømæssige gener mest muligt.
Der vil i den kommende tid finde en mere detaljeret projektering af forslagene sted, ligesom de vil blive udsat for mere detaljerede vurderinger af deres konsekvenser for blandt andet natur- og miljøforhold, arealindgreb, landskab og støj, samt beskrivelse af anlægsperiode.
VVM-undersøgelsen forventes færdig i første halvdel af 2016, hvor der vil blive offentliggjort en VVM-redegørelse med en efterfølgende offentlig høring og borgermøde.