Vognmandsforening fortsætter frieri
Kjøbenhavns Vognmandslaug tager ikke et nej for et nej. Ønsker at samle alle vognmænd i hovedstadsområdet.
- Det undrer mig, at alle NBV-medlemmer tilsyneladende skulle mene, at fusionsovervejelserne skal fejes af bordet uden at være grundigt drøftet, siger han.
- På NBV-generalforsamlingen skulle der tilsyneladende træffes en hurtigt beslutning. Afstemningen foregik ved håndsoprækning, og der kunne kun stemmes for eller imod. Ikke noget med om det var klogt at undersøge fordelene ved en gradvis organisatorisk tilpasning mellem de to vognmandsforeninger.
- Lauget havde ellers efter aftale sendt et oplæg med de klare fordele ved en fusion til NBV. Så vidt jeg er orienteret, er oplægget slet ikke drøftet i NBVs medlemskreds eller i foreningens bestyrelse, hvad der kan undre endnu mere. Her kunne man ellers finde ud af, om de to bestyrelser kunne finde fælles fodslag, inden oplægget blev præsenteret for medlemmerne.
De unges ide
Transportmagasinet: NBV har givet Lauget en kurv. Er du fortsat fusionsoptimist? Eller er der mere tale om en drøm end om realiteter?
- Den aktuelle ide om at samle de organisatoriske kræfter kommer fra den yngre generation af vognmænd, siger Jørgen K. Jensen.
- På DTLs generalforsamling i maj 2014 i Kolding satte tre bestyrelsesmedlemmerne fra NBV og to fra Lauget sig helt uformelt sammen for at finde ud af, om tankerne om en organisatorisk tilnærmelse kunne bære i medlemskredsen.
- Helt bevidst undlod de i første omgang at inddrage de to ”gamle” - NBV-formanden og undertegnede. Deres ideer skulle ikke hæmmes af fastlåste og stædige generationsholdninger. De ville se på fremtidens muligheder, og det blev der efter min opfattelse anvendt rigtig megen god tid på.
Sympati fra Lauget
Senere på året fandt de fem ”selvbestaltede organisationsmagere” tiden moden til at orienterede deres respektive bestyrelser om, hvad de var nået frem til.
- Jeg ved ikke, hvordan modtagelsen var i Nordre Birk, men i Lauget var der sympati for de nye og fremadrettede ideer, siger oldermanden. Det jo ingen hemmelighed, at vi altid har set en fusion som en fordel for alle involverede vognmænd. Derfor har Lauget altid været bejleren.
- Der er ikke den store forskel på vognmandskulturen i NBV og i Lauget. Medlemmerne kender hinanden og arbejder sammen. Ud over gamle traditioner og vaner synes der ikke umiddelbart at være noget, som organisatorisk skulle være til hindre for et tættere samarbejde.
- Ganske interessant er både NBV og Lauget baseret på sammenslutninger af flere forskellige vognmandsforeninger. Så sent som i 2003 blev NBV sluttet sammen med Frederiksborg Amts Vognmandsforening. Lokale fusioner er altså ikke noget nyt i vognmandsbranchen.
Nye tilstande
Transportmagasinet: Hvorfor fusion? Forårets generalforsamlinger i Lauget og i NBV viste, at der også økonomisk er tale om to sunde vognmandsforeninger, som kan klare sig selv uden hjælp ude fra.
- Vi bliver nødt til at tænke lidt mere langsigtet, mener Jørgen K. Jensen.
- Trods pæne medlemstal bliver medlemmerne stadig ældre. Inden for en kort årrække mindskes kontingentkronerne, og der bliver mindre at gøre godt med. Vi bliver nødt til at indrette os på de nye tilstande. Lauget har en egenkapital, der er godt fire gange større end NBVs. Vi kommer altså ikke ubemidlet ind i et eventuelt ægteskab.
- Som alle andre steder tvinges vognmandsorganisationerne til at tænke i økonomiske besparelser. Hvorfor betale for to gange driftsomkostninger, hvis man kan nøjes med én. Sund vognmandlogik. NBV gør det godt, men hvorfor ikke gøre det dobbelt så godt?
Barnets navn
Transportmagasinet: - Hvad skal navnet være på en eventuel fusion?
- Kjøbenhavns Vognmandslaug er fra 1478. Laugsnavnet smider man ikke uden videre væk, men der behøver ikke nødvendigvis stå Kjøbenhavns foran. Navnet kan udmærket være noget, som geografisk og navnemæssigt dækker langt flere medlemmer, slutter oldermanden.