Dansk brætspil hjælper den globale shippingbranche
Den benhårde konkurrence inden for containershipping har medført global interesse for et træningsspil fra Aalborg Universitet, som lærer rederiernes ansatte at holde bedre styr på omkostningerne og optimere forretningen.
Forskellen på succes og fiasko inden for containershipping afhænger af evnen til lynhurtigt at skabe overblik og træffe de mest lønsomme valg. Derfor har AAU været med til at udvikle The Liner Shipping Game, som har fået varemærkerettigheder i EU og er det eneste af sin art i verden.
Spillet udnytter styringsdiscipliner kendt fra fly- og hotelbranchen, der heller ikke kan lagerføre sine varer, og hvor priserne også hele tiden varierer efter udbud og efterspørgsel. Effektiviseringen skal først og fremmest ske ved, at rederiet uddanner sine medarbejdere til at optimere udbyttet af den kapacitet, der allerede er til rådighed. Jo bedre de kan overskue og forudsige markedet, jo mere proaktivt kan de handle, så de får kontrol over omkostninger til eksempelvis brændstof og havneoperationer.
- Spillet illustrerer, hvordan tværorganisatorisk samarbejde, datadisciplin og moderne ledelsesdiscipliner kan bidrage til at øge virksomhedens omsætning eller dækningsbidrag og indtjening, siger lektor Niels Rytter fra Institut for Mekanik og Produktion. Han er tidligere Mærsk-mand og har sammen med kollegerne Sebastian Zurheide og Gang Chen fra AAU og virksomheden Ange Optimization udviklet spillet.
Aalborg Universitet afholder åbne spilsessioner på campus i København, og den kommercielle del af The Liner Shipping Game er nu videreført i regi af virksomheden LinerGame.