23948sdkhjf

Danske broer sikres mod slingrende tankskibe

Vejdirektoratet skyder nu en kvart milliard i brosikring af fire mellemstore danske broer.
Da jernbanebroen over Limfjorden i Aalborg blev påsejlet i marts 2012 gik der mere end et år før togtrafikken til Nordjylland blev genoprettet. Det vil man nu undgå ved at sikre fire danske broer, skriver Jyllandsposten.

Vejdirektoratet investerer nu en kvart milliard i at sikre at fire andre mellemstore broer ikke bliver påsejlet af slingerende tankskibe og færger med store konsekvenser til følge. Det drejer sig om Aggersundbroen, Sallingsundbroen, Limfjordsbroen og Svendborgsundbroen,

- Aggersundbroen har jævnligt været udsat for påsejlinger – hvilket vil sige flere gange hvert eneste år – men endnu uden at påføre broen alvorlige skader. Vi vil nu sikre, at broerne ikke bliver påsejlet, så lokale beboere ikke skal ud på lange omveje, mens en bro bliver repareret efter en eventuel påsejling, forklarer Shahriar Honar fra Vejdirektoratet.

De fire broer sikres på vidt forskellige måder. Limfjordsbroen får forstærket sin stålkonstruktion, mens man ved Svendborgsundbroen etablerer en kunstig sandrevle, så de store tankskibe går på grund inden de rammer broen. Ved Aggersundbroen bliver en ring af spunsjern hamret ned i havbunden omkring de to bropiller, der yderligere forstærkes med beton. Ved Sallingsundbroen etablerer man store betonklodser et stykke fra broen, så de rammers i stedet for broen.

Arbejdet med at sikre broerne er allerede gået i gang. Pt arbejdes der på Limfjordsbroen, mens arbejdet på de andre broer vil sættes i gang i løbet af sommeren og efteråret 2015.

Vejdirektoratet har bevilliget 250 mio. kr. til sikringen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094