ITD: Færre lastbiler er mere effektive
Antallet af lastbiler på de danske veje er de seneste år faldet, mens mængden af gods, der transporteres, er steget.
De hårde år efter finanskrisen i 2008 betød et øget pres på det danske vejgodstransporterhverv. Men selv om krisen sled hårdt på de danske transport- og logistikvirksomheder, så viser ITD's netop udsendte årsrapport, at der er sket en effektivisering af branchen, der betyder, at man i dag udfører et større transportarbejde med færre lastbiler og ansatte og dermed er mere effektiv end førhen.
- Omkring en fjerdedel af kapaciteten er forsvundet fra erhvervet på grund af krisen, men siden 2010 er branchens samlede transportarbejde stille og roligt begyndt at stige igen, så vi nu er oppe på et lidt højere niveau end før 2008, siger Nikolaj Stig Nielsen, erhvervspolitisk chef i ITD, og fortsætter:
- Vores analyser viser, at der er tale om en markant effektivisering af branchen. Krisen tvang så at sige erhvervet til at skære al overflødig kapacitet væk. Det er denne omstilling, som vi høster effekten af nu, siger Nikolaj Stig Nielsen.
Rejser sig langsomt
Vejgodstransporten har dermed lagt de hårde år efter finanskrisen i 2008 bag sig og afløst det af et fokus baseret på nye muligheder og markeder for vejgodstransportsektoren. At der så småt er mere gang i hjulene, vidner ITD's medlemsundersøgelse også om.
48 procent af ITD's medlemmer vurderede i foråret 2015, at godsmængderne steg i det forgangne år. Samtidig er meldingen, at andelen af medlemmer med overskud på bundlinjen er steget fra 74 procent i 2013 til 85 procent i 2015.
- Vi ser ind på en branche, der langsomt men sikkert har rejst sig igen. Under finanskrisen og lige efter krisen handlede det bare om at få luft. Men nu er der mange af vores medlemmer, der kigger på, hvordan de kommer videre gennem tiltag som innovation og nye forretningsområder i andre dele af vejtransportens værdikæde. Derfor glæder vi os også over, at stadig flere vognmænd laver overskud, og de fleste af vores medlemmer kan melde ud, at det går den rigtige vej igen.
Omkring 90 procent af al godstransport i Danmark varetages i dag af lastbiler. På hjemmemarkedet har de danske vognmænd noget nær total dominans, mens det kniber mere på det internationale marked for transport imellem EU-landene.